Redakcia oklamala čitateľov. Dôvod - interné ciele Ilustr. foto: ČT

Redakcia oklamala čitateľov. Dôvod - interné ciele

15.12.2016 21:38 | Blog | Miroslava Kernová

"Geniálny interný cieľ - nahnevať čitateľov a ukázať im, aký sme sprostý bulvár. Dnešným dňom prestávam kupovať Večerník a vraciam sa k Žilinským novinám," napísala nahnevaná čitateľka pod neobvyklé ospravedlnenie regionálneho Žilinského Večerníka. Podobných komentárov tam bolo viac.

 


Žilinský Večerník urobil neobvyklú vec: vedome oklamal svojich čitateľov, dôvod si nechal pre seba.

 

V stredu na webe zverejnil text s názvom Jozef Antošík vraj predal MŠK Žilina majiteľovi Šachtaru Doneck. V článku autor so skratkou (mp) popisuje, ako po zápase majiteľ klubu Jozef Antošík odišiel v sprievode dvoch pánov v dlhých čiernych kabátoch. „Podľa našich informácií sa totiž Jozef Antošík dohodol na predaji klubu MŠK Žilina ukrajinskému futbalovému gigantu Šachtar Doneck. A vtedy sme si uvedomili, že tí dvaja páni v dlhých kabátoch neboli nikto iní ako majiteľ Šachtaru Rinat Achmetov a vedúci zahraničného oddelenia klubu, Slovák Ľuboš Micheľ."

Po necelých troch hodinách vyšiel ďalší článok s názvom "Antošík MŠK Žilina nepredáva", v ktorom redakcia pôvodnú informáciu poprela, a ospravedlnila sa takto: „Informácia nie je pravdivá, Jozef Antošík klub nepredáva. Publikovali sme ho po dohode s majiteľom klubu a sledovali sme ním interné ciele. Majiteľ MŠK Žilina o našom zámere vedel a súhlasil s ním. Za predpokladu, že ho čo najskôr vysvetlíme a uvedieme na pravú mieru. Ešte raz sa vám ospravedlňujeme zato, že sme vás úmyselne na krátky čas zaviedli do omylu. Veríme, že naše vysvetlenie a ospravedlnenie prijmete."

Podľa tohto vysvetlenia redakcia zámerne čitateľov oklamala. Pôvodný mylný text stále bez akejkoľvek opravy šíri web ďalej. Medzitým informáciu prebrali a odcitovali aj ďalšie médiá, napríklad aj regionálny web denníka Sme.

Aké "interné ciele" sledovala redakcia nepravdivým článkom šéfredaktor Michal Filek neprezradil. Na otázku Omédiách.com dopoludnia odpísal, že odpoveď zašle zajtra.

Oslovili sme aj vedenie MŠK Žilina. „Majiteľ klubu sa dohodol na zverejnení mylnej informácie s tým, že sa v čo najkratšom čase všetko uvedie na pravú mieru. O jej obsahu však nemal žiadne bližšie informácie. MŠK Žilina nesledovala žiadne ciele, len vyhovela požiadavke svojho mediálneho partnera," vysvetlil Juraj Vitko, PR manažér MŠK Žilina. „Aké interné ciele tým sledoval Žilinský Večerník je potrebné sa informovať u nich. Napriek tomu nás obsah vymyslenej správy nepríjemne zaskočil," povedal Vitko. Klub dementoval informáciu aj na svojom webe.

Žilinský Večerník spochybnil vlastnú dôveryhodnosť, vedenie MŠK Žilina mu v tom asistovalo.

Aktualizácia o stanovisko vydavateľstva Publishing House 16. 12. 
"Touto akciou sme robili interný marketingový prieskum trhu, ako na informáciu zareagujú iné médiá, najmä internetové. Chceli sme tiež vzbudiť záujem verejnosti a poukázať na nedostatočnú legislatívu v oblasti ochrany autorských práv v internetovom priestore. Publishing House je vydavateľstvo, ktoré zamestnáva množstvo ľudí, novinárov, fotografov, manažérov webstránok, grafikov, korektorov, THP pracovníkov. Každá informácia, ktorú spracujeme a uverejníme, má svoju hodnotu, stojí nemalé peniaze. Naproti tomu dnes ako huby po daždi vznikajú na internete stránky, za ktorými často stojí len jeden človek, s nejasným pozadím, a tieto sa neštítia preberať a kradnúť aj naše informácie, ale rovnako aj informácie iných, serióznych, vydavateľstiev. Vznikajú nám tým obrovské škody, no zákon nás dostatočne nechráni. Snažili sme sa s takýmito portálmi rokovať, upozorňovali sme ich na to, aby sa takéhoto konania zdržali, no neúspešne. Hoci máme veľmi veľa dôkazov, nápravy sa domôcť nedokážeme. Deje sa to opakovanie a stále ďalej. Týmto testom sme chceli problém dostať k širším masám, pretože to nie je len problém nás, väčších a serióznych vydavateľstiev. Je to aj problém čitateľov. Tí by si mali uvedomiť, z akých zdrojov budú čerpať informácie. Či od serióznych vydavateľov, ktorí majú kvalitný novinársky tím, jasnú a transparentnú vlastnícku štruktúru, a najmä históriu (no v dôsledku krádeží sa môžu dostať do problémov), alebo od narýchlo vzniknutých amatérskych webových portálov, ktoré kradnú a kopírujú obsah serióznych vydavateľov. Výsledok si momentálne vyhodnocujeme. Veríme však, že sa nám podarilo vzbudiť záujem o tento problém a otvoriť serióznu debatu, ktorá v budúcnosti napomôže zmene legislatívy v prospech ochrany vydavateľov pred zlodejmi. Novinárom, aj verejnosti sa za krátke zavedenie a dezinformáciu ospravedlňujeme, ale bolo to v dobrej viere, ako upozorniť na problém nejedného vydavateľa na Slovensku. Zároveň sa ospravedlňujeme pánovi Antošíkovi a MŠK Žilina za spôsobené problémy."

pošli na vybrali.sme.sk


Najčítanejšie