O majiteľovi len to najlepšie - takto vyzerá žurnalistika v Plus jeden deň Ilustr.foto: Omédiách.com

O majiteľovi len to najlepšie - takto vyzerá žurnalistika v Plus jeden deň

03.08.2016 14:09 | Blog | Miroslava Kernová

Neuveríte, aké úžasné testy sú v lekárni Dr.Max. Najlepšie sú na tom poistenci Dôvery. Najvýhodnejšie a nadčasové byty za najlepšiu cenu kúpite v rezidencii Penty Bory Bývanie. Takto dnes vyzerá novinarčina denníka Plus jeden deň.

 

 

„Nebudeme zasahovať do obsahu médií. Budeme dodržiavať princípy a hodnoty, ktoré budú podporovať nezávislú žurnalistickú tvorbu," s týmito slovami pred dvoma rokmi Penta získavala kontrolu nad viacerými médiami.
Pri kritike a obavách, že tak robí s úmyslom využiť médiá vo vlastný prospech, firma vydala viacero vzletných vyhlásení: „Zásadne odmietame, aby redakčná činnosť smerovala k podpore konkrétnych podnikateľských záujmov," napísala Penta v etickom kódexe. „Úplne súhlasím s tým, že noviny by mali zostať nezávislé," povedal Jaroslav Haščák.

Aká je realita v Plus jeden deň, ktorý patrí do mediálneho holdingu Penty?

V júli som si prešla niekoľko vydaní denníka. Výsledok: bulvárny obsah je popretkávaný propagačnými článkami na sieť lekární Dr. Maxa, realitné aktivity Penty či poisťovňu Dôvery, bez upozornenia čitateľa, že redaktor píše o firme svojho majiteľa. Na rozdiel od Plus jeden deň, denník Sme a týždenník Trend, na konflikt záujmov pravidelne upozorňujú.

Keď Dôvera je najlepšia

Napríklad 26. júla vyšiel článok Zuby nás stoja majland. Najmenej platia poistenci Dôvery. „Nie je jedno akú máte zdravotnú poisťovňu. Najlepšie sú na tom poistení v Dôvere," píše denník v článku, ktorý sa venuje zrušeniu limitov pre lekárov. V článku je vyjadrenie generálneho riaditeľa Dôvery, iné poisťovne priestor nedostali. Pod rozsiahlym článkom nie je podpis redaktora, len nápis "Špeciálny projekt". Čo to znamená, už redakcia nevysvetlila.

Reprofoto: Plus jeden deň/Omédiách.com

Hneď druhý deň 27. júla vyšiel článok s názvom Na skok do prírody a obchodu o tom, aká úžasná je nová obytná štvrť Penty Bory Bývanie. V článku nájdete, že „bývanie prinesie cenovo dostupné a ekologické bývanie v nadčasovom architektonickom stvárnení", aj že „nadštandard je tu štandard", aj kedy predaj začína a kde je možné pozrieť si vzorový byt. To, že investičná skupina, ktorá stavia Bory Bývanie, je aj majiteľom denníka, sa už z článku nedozviete. Samozrejme ani jedna kritická zmienka o projekte.
Takmer totožný text vyšiel na Plus jeden deň o Bory Bývaní už 1. júla - článok Vedľa Bory Mall chcú postaviť novú štvrť.

Reprofoto Plus jeden deň/Omédiách.com

Pozitívnych zmienok o centre Bory Mall nájdete v Plus jeden deň neúrekom. Redakcii neujde, že sa tam varí guláš, kto bol na premiére filmu v tamojšom kine, alebo že v časti pre deti pribudla modelová lekáreň Dr. Max.

Zmienku o konflikte záujmov redakcia nedáva ani k spravodajským článkom - napríklad 20. júla to bol článok Svet zdravia prišiel s ponukou: Za pavilóny zaplatíme viac o tom, že prevádzkovateľ siete nemocníc chcel odkúpiť nedostavané nemocničné pavilóny v Žiari nad Hronom a v Rimavskej Sobote.

Na aktivity Penty redakcia nezabúda ani pri lifestylových článkoch a poradniach. Článok Máte panický strach z doktorov? Toto všetko si môžete otestovať sami poslúžil na spropagovanie ponuky rôznych testov lekárne Dr. Max. „Vybrané lekárne vám bezplatne urobia testy na cukor alebo cholesterol, prípadne poskytnú poradenstvo." K článku Pluska pripojila video (dole), kde lekárnička ponúka produkty predajne Dr. Max.
Mnohé takéto články by mali byť označené ako reklama alebo by pri nich redakcia nemala zabudnúť uviesť, kto ju vlastní.

Penta sľubovala nezávislú žurnalistiku, no z Plus jeden deň sa stal jej PR časopis.

Na otázky šéfredaktorka ani vydavateľstvo neodpovedalo.

pošli na vybrali.sme.sk


Najčítanejšie