Redaktor RTVS informoval o voľbách v Rusku ako o úrodnej žatve v roku 1987 Reprofoto RTVS

Redaktor RTVS informoval o voľbách v Rusku ako o úrodnej žatve v roku 1987

19.09.2016 15:23 | Blog | Miroslava Kernová

V Rusku boli cez víkend parlamentné voľby. Svojho vyslaného redaktora tam mala Česká televízia aj RTVS.

 

 

Kto si pozrel reportáž z volieb v Rusku v správach ČT a v Správach RTVS, mohol mať pocit, že vidí reportáž o dvoch rozdielnych krajinách.
Kým redaktor ČT v reportážach Rusko pred parlamentnými voľbami upozornil na nedemokratické prístupy vo voľbách – na nedostatok priestoru pre opozíciu, nedôveru ľudí vo voľby v Rusku a upozoril na manipuláciu, z dvoch reportáží na RTVS s názvom Rusi budú voliť a Voľby v Rusku mohol mať divák pocit, že v Rusku je z pohľadu demokracie všetko v poriadku, krajina napreduje, na internete sa síce objavili nejaké podozrenia ale nič mimoriadne.

Podľa redaktora RTVS Ivana Janka sú voľby v Rusku štandardné. Predvolebnú situáciu v Rusku nechal hodnotiť spokojnú Moskovčanku a dvoch slovenských študentov: „Ľudia jednoznačne veľmi dobre vedia, že voľby sú a aj tie informácie majú dostatok, skôr sa to možno až tak neprejavuje na tých uliciach priamo," povedal študent z MGIMO. Ten pre RTVS hodnotil aj pokles rubľa, v ktorom nevidí ekonomický problém, a rovnako ani v sankciách uvalených na Rusko. Podľa redaktora je vďaka tomu „na trhu oveľa viac domácich produktov, prípadne výrobkov z krajín bývalého Sovietskeho zväzu." Od redaktora nepadla žiadna zmienka o prípadoch korupcie pred voľbami, či obmedzovaní kritikov vládnej strany, napríklad blogera Navalneho.

Pre porovnanie pohľad z ČT: „Tentokrát se k volbám chystá velmi málo Rusů, a lidé se také o politice nechtějí bavit na ulicích. Od voleb se nečeká nic jiného než dominantní vítězství vládnoucího Jednotného Ruska... Na kampaň strana dala obrovské peníze a její vůdčí představitelé jsou neustále v médiích. Naproti tomu Parnas jako ty další opoziční strany v parlamentu není. Kampaň financuje sponzorskými dary a do televize se dostane jen sporadicky. Mnoho Rusů proto jeho kandidáty vůbec nezná. Velká část elektorátu navíc považuje volby za předem rozhodnuté a hlasovat se proto vůbec nechystá," informoval redaktor ČT David Miřejovský. Podľa ČT len 6 percent Rusov vníma podľa sociologických prieskumov situáciu v krajine ako dobrú, ceny v obchodoch rastú rýchlejšie ako dôchodky a platy.

V nedeľu redaktor RTVS prípad nahláseného podvodu na Sibíri označil za drobný incident. „Takýchto drobných incidentov sa už objavilo viacero," povedal Janko.

Podľa Rasťa Kužeľa z MEMO 98 v reportáži RTVS Rusi idu voliť chýbalo hneď niekoľko dôležitých vecí: „Najväčším problémom je úplná absencia kontextu, v ktorom voľby prebiehajú. Voľby nie sú jednodňovou záležitosťou a preto je potrebne uviesť, kto sú v súčasnosti reálni oponenti vládnej strany. Či boli všetci zaregistrovaní," hovorí Kužel a upozorňuje, že hoci viacerí opoziční kandidáti na rozdiel od predchádzajúcich volieb boli zaregistrovaní, napr. populárny opozičný aktivista a bloger Alexej Navalny nebol.
„Na základe príspevku mohol človek nadobudnúť dojem, že Žirinovsky je v podstate normálna a relevantná opozícia (čo určite nie je). Alebo, že sa v Rusku o politiku zaujíma mnoho mladých voličov (čo nezodpovedá prieskumom verejnej mienky), ako aj fakt, že ľudia vraj mali dostatok informácii o voľbách (čo nie je v súlade s monitoringom médii, ktorý uskutočnila nezávislá organizácia Golos)," povedal Kužel.

Aj takto vyzerali voľby v Rusku:

pošli na vybrali.sme.sk