Print this page
Trend pomáha šíriť dezinformácie Číny Reprofoto titulka Trendu

Trend pomáha šíriť dezinformácie Číny

23.08.2019 14:57 | Blog | Miroslava Kernová

V najnovšom vydaní týždenníka Trend vyšiel neobvyklý PR článok.


Na celej strane je text s názvom „Čína dodržiava princíp jedna krajina – dva systémy, zahraničie by nemalo zasahovať do jej vnútorných záležitostí.“

Text, pod ktorým je podpísaný veľvyslanec Čínskej ľudovej republiky v SR J.E. LIN Lin, je písaný v duchu dezinformácií, ktoré šíri Čína v súvislosti so situáciou v Hongkongu.

Bývalá britská kolónia Hongkong, ktorá sa v roku 1997 vrátila pod čínsku správu, čelí najväčšej politickej kríze za desiatky rokov. To, čo začalo ako protest proti zákonu o vydávaní stíhaných do pevninskej Číny, postupne prerástlo do požiadavky väčšej demokratickosti politického systému a odstúpenia správkyne Hongkongu.

Komunistická Čína sa to však snaží interpretovať po svojom. Doma to má ľahké, cenzuruje sociálne siete, internet. Dezinformácie a manipulované správy šíri prostredníctvom štátnych médií. V zahraničí využíva praktiky podobné Rusku na šírenie dezinformácií, snaží sa aj pomocou trollov, falošných účtov na sociálnych sieťach ale aj oficiálnych vyjadrení jej predstaviteľov tvrdiť, že za demonštrantmi sú západné krajiny a malé radikálne skupiny.

Ako upozornil denník The New York Times Čína vedie proti hongkonským demonštrantom informačnú vojnu. To isté si všimli aj spoločnosti Twitter a Facebook. Okolo protestov sa Čína snaží vyvolávať protizápadné a nacionalistické pocity a demonštrácie začala označovať za predohru terorizmu. Výsledkom je vytvorenie alternatívnej verzie, že za demonštráciami je malý násilný gang, ktorý obyvatelia nepodporujú a ktorý je podporovaný zahraničnými agentmi s cieľom oddeliť Hongkong od Číny, píše NYT.

Podrobnosti: Čína vedie proti hongkonským demonštrantom informačnú vojnu

V podobnom duchu je aj PR článok v Trende, kde veľvyslanec napríklad tvrdí, že „protestujúci absolvovali špeciálny tréning a sú financovaní zo zahraničia, používajú nebezpečné predmety ako dymovnice a benzínové bomby, nelegálne vlastnia veľké množstvo útočných zbraní a teda nie sú v žiadnom prípade takzvaní mierumilovní demonštranti…. Situácia začala vykazovať známky terorizmu.“ Alebo, že „Čína nikdy nedovolí, aby vonkajšie sily narušili prosperitu a stabilitu Hongkongu.“

Reprofoto Trend

Píše aj to, že „zopár jednotlivcov s postrannými úmyslami a niektoré médiá šíria klamlivé správy, vyvolávajú spoločenský chaos a vážne poškodzujú právny systém a stabilitu Hongkongu.“

V skutočnosti v uliciach sú státisíce až milióny protestujúcich. Napríklad túto nedeľu bolo v uliciach až 1,7 miliónov demonštrantov.

Trend sa mohol rozhodnúť platený PR článok odmietnuť, neurobil tak.

"Jedná sa o označený a graficky výrazne odlíšený PR článok podpísaný veľvyslancom ČĽR. Redakcii Trendu neprislúcha obsah inzerátu hodnotiť. Pri publikovaní tohto oznámenia nebolo porušené žiadne interné pravidlo vydavateľstvo NMH," reagoval na otázky Omediach.com nový šéfredaktor Trendu Tomáš Skřivánek.

Médiá v minulosti už viackrát odmietli zverejniť inzerát, napríklad ktorý bol v rozpore s ľudskými právami alebo hodnotami redakcie.

 Len pred pár dňami Facebook a Twitter upozornili, že zablokovali mnoho účtov, ktoré sú podľa nich spojené s dezinformačnou kampaňou Číny. Cieľom dezinformačnej kampane bolo podľa nich "zasiať politické nezhody v Hongkongu a podkopať legitimitu a politické protesty."

Podrobnosti: Twitter a Facebook obvinili Čínu z dezinformačnej kampane

"Na základe nášho dôkladného vyšetrovania máme spoľahlivé dôkazy, že ide o koordinovanú, štátom podporovanú operáciu," uviedol Twitter na svojom blogu. "Konkrétne sme identifikovali veľké zhluky účtov, ktoré konajú koordinovane tak, aby zosilňovali účinok správ vzťahujúcich sa k protestom v Hongkongu."

pošli na vybrali.sme.sk


Súvisiace články