Print this page
Vrchný súd zrušil konkurz aj aukciu Mladej fronty

Vrchný súd zrušil konkurz aj aukciu Mladej fronty

09.09.2020 07:20 | Česko | ČTK

Vrchní soud v Praze v pondělí zrušil prohlášení konkurzu na vydavatelství Mladá fronta, a tedy i následný prodej v aukci.

 

Důvodem je možná podjatost soudce Zdeňka Strnada vůči Mladé frontě, případně i dalším účastníkům řízení. Vyplývá to z rozhodnutí soudu v Insolvenčním rejstříku. Jak Mladá fronta, tak i časopis Týden patřící jednomu z věřitelů, Jaromíru Soukupovi, totiž v minulosti uveřejnily kritické články o Strnadovi. Soudce Strnad je z rozhodování ve věci Mladé fronty vyloučený a o řešení úpadku vydavatelství bude znovu rozhodovat jiný soudce soudu první instance. Vyjádření Soukupa i Strnada ČTK zjišťuje. Vedení vydavatelství nechtělo aktuální situaci komentovat.

Soukup prostřednictvím své firmy Jaromír Soukup Consulting na jaře navrhoval, aby soud povolil reorganizaci Mladé fronty. Ten však návrh zamítl a poslal společnost do konkurzu. Soukup následně v odvolání označil soudce za podjatého. Důvodem měly být kritické články vůči Strnadovi v časopise Týden, který patří Soukupovi, a v magazínu Euro, který vydává Mladá fronta.

Zmíněné články byly vydány už loni, tedy před začátkem insolvenčního řízení s Mladou frontou. Kvůli článku v Euru poslal soudce Strnad podle odůvodnění verdiktu vrchního soudu loni v květnu Mladé frontě předžalobní výzvu. V ní se domáhal omluvy, odstranění článku a zaplacení 100.000 korun. Tyto okolnosti podle Vrchního soudu v Praze nasvědčují, že minimálně vztah Strnada vůči Mladé frontě vyvolává pochybnosti o nestrannosti soudce.

Soudce Strnad podle vrchního soudu k tvrzením o své údajné podjatosti uvedl, že postupoval v řízení neutrálně. Strnad podle soudu tvrdil, že už mu články v Týdnu a Euru nevadí, protože je pro něj dostatečným zadostiučiněním omluva zveřejněná v jiném médiu - serveru Forum24, který o něm také napsal kritický článek. Takový argument ale podle vrchního soudu působí "značně nevěrohodně". Jen stěží si lze za takového stavu představit, že by soudce ve věci postupoval zcela nezaujatě, doplnil soud.

Na začátku září po schválení soudcem Strnadem se konala elektronická aukce vydavatelství s vyvolávací cenou 36 milionů Kč, do které se přihlásili dva zájemci. Vítězná firma PP Partners Andreje Čírtka nabídla 50,1 milionu korun. Výbor věřitelů tuto částku odmítl jako nízkou a vyzval případné nové zájemce, že mohou do dneška navýšit nabízenou cenu nejméně o čtvrtinu.

"Jak jsem již sdělil, výsledek aukce sám o sobě nebyl rozhodující, a to se rozhodnutím vrchního soudu potvrdilo. Myslím, že pro Mladou frontu to není dobrá zpráva, protože protahování insolvence, ke kterému nevyhnutelně dojde, ji existenčně ohrožuje jako funkční podnikatelskou organizaci," reagoval na zrušení aukce Čírtek.

Vydavatelství patří nejen týdeník Euro a portál Euro.cz., ale vydává také Top speciály, lifestylové magazíny Esence a Hipster. Divize Online provozuje rovněž ekonomický web Finance.cz a dalších 12 specializovaných on-line titulů. Divize Knihy na trh ročně uvede kolem 250 nových knižních titulů pro širokou veřejnost a odborníky ve zdravotnictví. Portfolio vydavatelství doplňují auto-moto a hobby magazíny, zdravotnické časopisy, pro nejmenší děti časopis Puntík, magazín Maminčin Puntík a časopis Tečka pro děti od šesti let.

Majitelem vydavatelství je podnikatel František Savov, který žije v Londýně a v ČR je obviněn v kauze daňových podvodů. Podle generálního ředitele vydavatelství Karla Novotného byly úpadek a následný konkurz Mladé fronty důsledkem toho, že se Savov rozhodl ve druhém a třetím čtvrtletí loňského roku provoz vydavatelství již dále nefinancovat.

Hospodaření Mladé fronty se podle údajů v obchodním rejstříku dlouhodobě pohybovalo v červených číslech, mírný zisk společnost naposledy vykázala v letech 2004 až 2007. Obrat firmy kolísal, pohyboval se v řádu vyšších stamilionů korun, například v roce 2016 to byla téměř miliarda, předloni 500 milionů korun. V roce 2018 Mladá fronta vykázala více než dvacetimilionovou ztrátu.

V letošním prvním pololetí vykázala podle Novotného tržby zhruba 81 milionů korun.



Súvisiace články