Print this page
Kritický Svätopluk, ktorého v RTVS odmietli, pôjde dnes

Kritický Svätopluk, ktorého v RTVS odmietli, pôjde dnes

26.11.2013 16:26 | TV | mk

RTVS dnes odvysiela s takmer ročným sklzom dokument v Tieni kráľa Svätopluka.

 

 

Film režiséra Jakuba Julényho prináša pohľad na extrémizmus, s ktorým prekvapivo zdieľa podobné hodnoty Smer. Autori sa snažili priniesť pravdivý, ale aj neúprosný pohľad na históriu a jej vnímanie a skresľovanie pre potreby rôznych skupín. Kriticky vykresľuje aj vládny Smer, ktorý v roku 2010 nachystal teatrálne oslavy pod sochou Svätopluka.

Film, na ktorý išli aj štátne peniaze, sa mal vysielať už v januári, RTVS ho vtedy odmietla prijať, na čo upozornil denník SME.

Podľa informácií Omédiách.com sa RTVS dohodla s koproducentom Robertom Kirchhoffom zo spoločnosti Atelier.doc na zmenách. „Boli to dramaturgické úpravy. Atmosféra pri zmenách bola hektická, ale môžem povedať, že tá pôvodná línia vo filme ostala," povedal Kirchhoff pre Omédiách.com. Dokument bol prepracovaný len vo forme minimálnych úprav, ktoré mu podľa jeho slov prospeli.

Film spochybňuje Svätopluka ako kráľa starých Slovákov, ktorého takto prezentuje vedenie Smeru. Vychádza z momentu odhalenia socha kniežaťa Svätopluka. A v jej tieni sa v priebehu jedného roka stretli všetky formy slovenského nacionalizmu. Od umierneného, až po radikálne podoby.

Dokument z roku 2012 hľadá súvislosti medzi jednotlivými druhmi prejavov národnej hrdosti, nacionalizmu a extrémizmu a ukazuje ako sa dá ideologicky zneužiť história a dá sa tápať v hľadaní slovenskej identity na začiatku tretieho tisícročia.

Veľkolepé odhaľovanie jeho sochy na Bratislavskom hrade, ktoré Fico s Paškom zorganizovali krátko pred voľbami v roku 2010, historička umenia Bohunka Koklesová vo filme prirovnáva k propagande totalitných režimov, ktoré na ovplyvňovanie más využívajú pátos a svetelné efekty. „Výhrady k obsahu filmov v žiadnom prípade nesúvisia s vykreslením akýchkoľvek politických predstaviteľov," vysvetlilo vtedy v stanovisku RTVS. Podľa televízie autori nedodržali schválený scenár. Zaradeniu filmov do vysielania bráni „povrchné, neprofesionálne a neobjektívne spracovanie vybraných tém," tvrdila RTVS.
Pokúšame sa získať stanovisko RTVS aj producenta.

Reporotáž tv.sme.sk z januára 2013, keď sa RTVS rozhodla dokument stiahnuť z vysielania.