Český Ústavný súd potvrdil hercovi nárok na odškodné za článok: Ako zarábať na holokauste Foto: ČT

Český Ústavný súd potvrdil hercovi nárok na odškodné za článok: Ako zarábať na holokauste

08.01.2020 11:41 | Česko | ČTK

Český Ústavný súd (ÚS) definitívne potvrdil rozsudok priznávajúci hercovi Tomášovi Töpferovi 150.000 korún za článok v Mladej fronte Dnes.

 

Komentár "Ako zarábať na holokauste" vyšiel v roku 2015 a napísal, že Töpfer je medzi "figúrami preslávenými hlavne čuchom na dobrý kšeft". Ústavní sudcovia sťažnosť na rozsudok označili za zjavne neopodstatnenú, zistila ČTK z uznesení v databáze súdu.

Vlani sa prípadom zaoberal Najvyšší súd a konštatoval, že ani sloboda prejavu
v komentároch nie je bezbrehá. V ústavnej sťažnosti sa nakladateľstvo Mafra sťažovalo na porušenie práva na slobodu prejavu. Cieľom článku bolo podľa nakladateľstva vyvolať verejnú diskusiu na dôležitú tému, pričom v debate majú byť chránené aj nepopulárne názory.

Ústavn
í sudcovia zdôraznili to, že sa nepreukázal pravdivý skutkový základ kritiky namierenej na Töpfera. "Všeobecné súdy potom nadväzne posúdili napadnuté výroky v kontexte obsahu prejavu s ohľadom na dopad do osobnostnej sféry žalobcu aj s prihliadnutím na jeho rodinný koreň a v nadväznosti na to aj k možnému zraňujúcemu dôsledku obvinenia z 'kšeftu' s holokaustom," píše sa v uznesení.

Komentár sa týkal akcie Bubnovanie pre Bubny pri príležitosti výročia prvého transportu pražských Židov a činnosti neziskovej organizácie Pamätník Šoa. "Za zdanlivo ušľachtilú pripomienku historických vin sa však skrýva mnoho problémov: od chaosu a šlendrián
ov po rôzne osobné motivácie," napísal vtedy komentátor denníka. Spolok usiluje o premenu stanice Praha-Bubny na Pamätník ticha venovaný transportom českých Židov do Terezína za druhej svetovej vojny.

Töpfer sa v žalobe domáhal dvoch miliónov korún. Článok podľa neho naznačoval, že mal pre svoju účasť na aktivitách Pamätníku Šoa zištn
ú motiváciu. Vydavateľstvo argumentovalo tým, že predmetom kritiky bol primárne spolok, nie Töpfer, a titulok je nutné vnímať ako nadsádzku.

Obvodný súd pre Prahu 5 priznal Töpfer
ovi ospravedlnenie a 50.000 korún. Mestský súd v Prahe výrok o ospravedlnení zrušil, priznal ale hercovi ďalších 100.000 korún.

Najvyšší súd ponechal verdikt bez zmien. Konštatoval, že otvorenosť odlišným názorom a kritickým pohľadom spoločnosť obohacuje. Sloboda prejavu má však svoje limity, napríklad v podobe práva na ochranu dôstojnosti, osobnej cti a dobrej povesti. Článok bol podľa Najvyššieho súdu excesom z práva na slobodu prejavu. Použité výrazy síce neboli prehnane expresívne, ale s prihliadnutím na tému boli osobne zraňujúce.

Töpfer v minulosti uspel aj v spore s vydavateľom denníka Blesk kvôli zverejneni
u chúlostivých fotiek. Vrchný súd v Prahe priznal Töpfer odškodnenie 500.000 korún.



RTVS prinesie seriálový hit Babylon Berlín (VIDEO)

RTVS prinesie seriálový hit Babylon Berlín (VIDEO)

Od pondelka 6. júla sa na obrazovky RTVS vráti populárny výpravný seriálový hit z dielne HBO - Babylon Berlín. RTVS odvysiela vždy dva diely za sebou každý pondelok o 22:00 na Dvojke.

Kníhkupecká sieť Panta Rhei má nového šéfa

Kníhkupecká sieť Panta Rhei má nového šéfa

Od 1. júla 2020 došlo k zmene vo vedení v spoločnosti Panta Rhei.

Automatické hlášky nahradili asistenti a asistentky, ohlasuje O2 v reklame (VIDEO)

Automatické hlášky nahradili asistenti a asistentky, ohlasuje O2 v reklame (VIDEO)

O2 sa rozhodla zmeniť komunikáciu so zákazníkmi.

Irán nevylúčil, že za požiarom v Natanze bol kybernetický útok

Irán nevylúčil, že za požiarom v Natanze bol kybernetický útok

Irán podnikne odvetu proti ktorejkoľvek krajine, ktorá spácha kybernetický útok na jeho jadrové zariadenia. Po štvrtkovom požiari v blízkosti továrne na obohacovanie uránu v Natanze to vyhlásil šéf iránskej civilnej obrany.

Bývalý redaktor Trendu sa vyjadruje za ministerstvo školstva

Bývalý redaktor Trendu sa vyjadruje za ministerstvo školstva

Tomáš Nejedlý, ktorý patril medzi skupinu redaktorov, s ktorými vydavateľstvo News and Media Holding počas pandémie koronavírusu ukončilo spoluprácu, už pracuje na ministerstve školstva.

RTVS si uctí osobnosť Ennia Morriconeho v televíznom vysielaní (VIDEO)

RTVS si uctí osobnosť Ennia Morriconeho v televíznom vysielaní (VIDEO)

Vo veku 91 rokov zomrel v Ríme taliansky hudobný skladateľ Ennio Morricone, ktorý vytvoril stovky filmových melódií. Jeho osobnosť si RTVS pripomenie dnes o 20:30 na Jednotke filmom Vtedy na Západe a o 23:30 na Dvojke v relácii Anjeli strážni Ennia Morriconeho.

Trump pod pamätníkom exprezidentov kritizoval médiá i ničenie sôch

Trump pod pamätníkom exprezidentov kritizoval médiá i ničenie sôch

Veľa oslavných výrokov o minulosti a kultúre Spojených štátov, ale aj bojovne ladené pasáže o "ľavicovej kultúrnej revolúcii" či údajných snahách "vymazať históriu" obsahoval prejav amerického prezidenta Donalda Trumpa v predvečer Dňa nezávislosti.

Čína informovala o koronavíruse až po dvoch žiadostiach od WHO

Čína informovala o koronavíruse až po dvoch žiadostiach od WHO

Čína informovala o výskyte pľúcnej choroby vo Wu-chan až po dvoch žiadostiach vznesených Svetovou zdravotníckou organizáciou (WHO).

BBC prepustí 450 ľudí z britských televíznych kanálov a rádií

BBC prepustí 450 ľudí z britských televíznych kanálov a rádií

Britská vysielacia spoločnosť BBC prepustí 450 ľudí z regionálnych televíznych kanálov, rozhlasových staníc i z radov tých, ktorí vytvárajú spravodajský obsah na internete.

Kampaň Nebuď pirát so Sajfom od O2 získala ocenenie v celosvetovej PR súťaži (VIDEO)

Kampaň Nebuď pirát so Sajfom od O2 získala ocenenie v celosvetovej PR súťaži (VIDEO)

Na celosvetovej súťaži PR projektov SABRE Awards získala spoločnosť O2 Slovakia ocenenie v kategórii Telekomunikácie za kampaň Nebuď pirát, v rámci ktorej operátor poukazuje na nebezpečenstvo používania mobilných telefónov za volantom a mladých vodičov zároveň motivuje k ich zodpovednému využívaniu.

Najčítanejšie