RTVS odmieta obvinenia cirkvi z cenzúry za stopnutie omše Farnosť Rokytov

RTVS odmieta obvinenia cirkvi z cenzúry za stopnutie omše

23.01.2015 10:08 | Rádio | mk


V nedeľu malo Rádio Regina odvysielať grécko-katolícku omšu z farnosti Prešov-Sekčov, v ktorej bola pasáž s odporúčaním ísť na referendum. RTVS ju chcela vystrihnúť.

 

 RTVS dala podľa informácií Omédiách.com kňazovi na výber, buď sa odvysiela omša a pasáž o referende sa vystrihne, alebo sa neodvysiela. Keďže kňaz Rastislav Baka nesúhlasil so zásahom, Regina odvysielala inú bohoslužbu.

Cirkev to považuje za zásah. Mailom na to upozornil veriacich kňaz Martin Zlacký, ktorý napísal, že "v nedeľu nebola odvysielaná liturgia kvôli tomu, že v homílii bola zmienka o rodine ako zväzku muža, ženy a detí a o referende ako prostriedku pre zabezpečenie ochrany tradičnej rodiny. Podľa ústavy SR došlo k diskriminácii a porušeniu základných práva a slobôd."

Omša v rusínskom jazyku bola nahrávaná v Prešove na sídlisku Sekčov.

 Na rozhodnutie RTVS nevysielať omšu reagoval aj Prešovský arcibiskup a metropolita Ján Babjak. „Ide predovšetkým o neopodstatnenú cenzúru homílie, o porušenie náboženskej slobody prejavu, a tiež o porušenie práv národnostnej menšiny Rusínov, pre ktorých mala byť odvysielaná. Bol porušený medzinárodný dohovor medzi Slovenskou republikou a Svätou stolicou," povedal Babjak, ktorý nedávno v pastierskom liste odporúčal ľuďom ísť na referendum.

„Kňaz spomenul aj referendum a nebezpečenstvá, ktoré číhajú na rodiny," oznámila Prešovská diecéza na tlačovej besede. "V prípade takejto neopodstatnenej cenzúry, ktorá by smerovala k vystrihovaniu niektorých mojich slov, nesúhlasím s odvysielaním celej sv. liturgie a budem musieť zvážiť právne kroky, prípadne medializáciu tejto skutočnosti," napísal Baka v liste pre RTVS.

 RTVS je obmedzovaná zákonom. Za akúkoľvek motiváciu zúčastniť sa, alebo nezúčastniť referenda vo vysielaní spravodajských a publicistických relácií, kam patria aj omše, jej hrozia sankcie.

Aktualizácia (14:50) RTVS odmieta obvinenia z cenzúry 

RTVS postupovala striktne podľa zákona a ponúkla duchovnému možnosť vystrihnutia časti kázne. Nešlo o obsah, ktorý by hovoril o hodnotách, ale podľa RTVS bola táto časť homílie, v rozpore s platnou legislatívou. Bola v rozpore s pravidlami vysielania RTVS pred referendom, hraničí podľa nášho názoru s tzv. „hate speech", ale aj s porušovaním slovenskej a medzinárodnej legislatívy," píše v stanovisku pre Omédiách.com RTVS.

Inkriminovaná časť homílie je podľa RTVS v príkrom rozpore so zákonom o RTVS, podľa ktorého tvoria programovú službu RTVS ...programy, ktoré utvárajú "podmienky na spoločenskú dohodu vo veciach verejných s cieľom posilniť vzájomné porozumenie, toleranciu a podporovať súdržnosť rozmanitej spoločnosti.

"K objasneniu celej situácie je nevyhnutné zaoberať sa konkrétnymi formuláciami v predmetnej kázni, preto RTVS požiadala duchovného ako aj gréckokatolícku cirkev o súhlas s jej zverejnením," píše RTVS. Pozrite si celé stanovisko RTVS.

pošli na vybrali.sme.sk


Čínska firma môže kontrolovať Soukupovu Empresa Mediu a Médeu

1. Čínska firma môže kontrolovať Soukupovu Empresa Mediu a Médeu

Čínská společnost Rainbow Wisdom Investment ze skupiny CITIC se může podílet na kontrole firem Empresa Media a Médea Jaromíra Soukupa. Povolil to Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS).

Pochod za život promujú aj Kotlebovci, organizátori sa dištancujú od nevhodných prejavov

2. Pochod za život promujú aj Kotlebovci, organizátori sa dištancujú od nevhodných prejavov

Organizátori Národného pochodu za život, ktorý bude tento víkend, zverejnili vyhlásenie, v ktorom sa dištancujú od "násilných a urážlivých prejavov ... a od všetkých možných foriem, ktoré by smerovali k potláčaniu ľudských práv a slobôd."

Ku klimatickej iniciatíve 250 médií z celého sveta sa pridal aj denník zo Slovenska

3. Ku klimatickej iniciatíve 250 médií z celého sveta sa pridal aj denník zo Slovenska

Stovky svetových médií a ďalších inštitúcií upozorňujú tento týždeň vo zvýšenej miere na klimatické hrozby dnešnej doby. Pridali k iniciatíve s názvom Covering Climate Now.

Reuters: Za hackerským útokom na austrálsky parlament bola Čína

4. Reuters: Za hackerským útokom na austrálsky parlament bola Čína

Čína stála za hackerským útokom na austrálsky parlament a tri najväčšie politické strany pred májovými parlamentnými voľbami. Vyplýva to zo správy austrálskych tajných služieb, o ktorej s odvolaním sa na zdroje oboznámené s obsahom dokumentu informovala agentúra Reuters.

Slováci majú plné skrine, napriek tomu stále nemajú čo na seba

5. Slováci majú plné skrine, napriek tomu stále nemajú čo na seba

Viac ako polovica Slovákov priznáva, že má plný šatník, ale napriek tomu stále „nemá čo na seba“. 53% našincov má problém s výberom oblečenia, pretože ho nevedia správne kombinovať, a tak si pravidelne dokupujú nové kúsky. V tomto začarovanom kruhu plnom plytvania sa točia viac ženy ako muži a najmä mladí do 24 rokov. Jeden Slovák vyhodí ročne v priemere 4 – 12 kg šatstva.

Najčítanejším týždenníkom na Slovensku je sieť novín REGIONPRESS

6. Najčítanejším týždenníkom na Slovensku je sieť novín REGIONPRESS

Noviny regionálnej siete REGIONPRESS sú bezplatne distribuované až do 1,5 milióna domácností. Dokážu týždenne osloviť takmer pol milióna čitateľov.

Film Pomaľované vtáča sa dostalo do výberu hollywoodskych kritikov (VIDEO)

7. Film Pomaľované vtáča sa dostalo do výberu hollywoodskych kritikov (VIDEO)

Americký magazín The Hollywood Reporter zaradil nový film Pomaľované vtáča do výberu dvadsiatich najlepších snímok z filmových festivalov tohtoročnej jesene. Film sa dostal aj do nominácie na Oscara.

Tajomstvo izraelských inovácií a vynálezov

8. Tajomstvo izraelských inovácií a vynálezov

Štát Izrael existuje len sedem desaťročí, no za svoju krátku existenciu dokázal zúrodniť nehostinné miesta vďaka dômyselným zavlažovacím technológiám, vybudovať infraštruktúru, postaviť špičkové nemocnice a vzdelávať svoje obyvateľstvo na prestížnych univerzitách.

Herečka zo seriálu Zúfalé manželky dostala 14 dní väzenia a pokutu 30.000 dolárov (VIDEO)

9. Herečka zo seriálu Zúfalé manželky dostala 14 dní väzenia a pokutu 30.000 dolárov (VIDEO)

Americká herečka Felicity Huffmanova, známa zo seriálu Zúfalé manželky, bola odsúdená k 14 dňom väzenia, 250 hodinám verejnoprospešných prác a pokute 30.000 dolárov v korupčnom škandále s prijímacími testami na prestížnej americkej univerzite. Informovala o tom televízia CNN.

RTVS odvysiela všetky zápasy slovenskej futbalovej reprezentácie do 21 rokov

10. RTVS odvysiela všetky zápasy slovenskej futbalovej reprezentácie do 21 rokov

Všetky kvalifikačné zápasy reprezentantov do 21 rokov prinesie naživo RTVS.

Najčítanejšie