O Projekte N a oligarchoch v médiách píše New York Times Foto: nytimes.com

O Projekte N a oligarchoch v médiách píše New York Times

27.11.2014 15:36 | Tlač | mk

Odchod novinárov zo Sme, vznik Projektu N a nákupy médií zo strany Penty si všimol americký denník New York Times.

 

 

V článku o tom, ako oligarchovia skupujú médiá vo východnej Európe, si autor všimol príbeh odchádzajúcich redaktorov denníka Sme.

Na Slovensku je to podobné, ako v ďalších krajinách východnej Európy, kde miestni oligarchovia a investičné skupiny – niektoré priamo napojené na politické špičky, získavajú médiá. Čo vyvoláva nielen medzi novinármi obavy z ohrozenia slobody tlače, píše New York Times.

PrtSc nytimes.com

Denník popisuje situáciu aj v Rumunsku, Bulharsku, v Českej republike, kde získal moc nad médiami Andrej Babiš, v Lotyšsku, kde médiá ovládajú dvaja oligarchovia a jeden bohatý podnikateľ, či v Maďarsku, kde veľkú časť médií kontroluje vláda Viktora Orbana a Lajocs Simicska.

"V roku 1990, po páde komunizmu, bola väčšina médií závislá buď priamo alebo nepriamo na štáte. Po príchode zahraničných vlastníkov - najmä z Nemecka, Švédska, Švajčiarska a Spojených štátov - novinári zistili, že vzdialení majitelia nemali záujem o miestnu politiku. Čo bola na istý čas úľava," píše denník.

"Pre nás to bolo perfektné. Vlastníkmi boli profesionáli, ktorí nikdy nezdvihli telefón a nesnažili sa ovplyvniť noviny. Ani raz," povedal pre NY Times bývalý šéfredaktor denníka Sme Matúš Kostolný.

Po roku 2008 väčšina zahraničných vlastníkov sa rozhodla odísť a podnikajú radšej doma. "Ukázalo sa, že rovnako ako sa nestarali predtým o slovenskú politiku, tak sa nestarali ani o to, komu to papierovo predávajú, a kto vlastne získa skutočný vplyv," dodal Kostolný.

Denník cituje aj Alexeja Fulmeka, ktorý vyjadril podporu Projektu N a kritizuje Pentu a jej ekonomické záujmy prepojené s vládou, čo hovorca Penty Martin Danko odmietol.



Zrušili trest smrti vrahovi, ktorý investigatívnemu novinárovi pred kamerami odrezal hlavu

Zrušili trest smrti vrahovi, ktorý investigatívnemu novinárovi pred kamerami odrezal hlavu

Pakistanský súd zrušil trest smrti britskému teroristovi, ktorý v roku 2002 s ďalšími ozbrojencami uniesol a brutálne zavraždil novinára denníka Wall Street Journal Daniela Pearla.

Agrofert žaluje Českú televíziu za Reportérov ČT

Agrofert žaluje Českú televíziu za Reportérov ČT

Společnost Agrofert podala žalobu na Českou televizi za to, že ji pořad Reportéři ČT spojil s odvoláním ředitele příbramského finančního úřadu. Informace, která dala odvolání do souvislosti s tím, že úřad předtím doměřil daň společnosti z koncernu Agrofert, je podle žaloby zavádějící. Firma proto žádá omluvu za zásah do dobré pověsti. Žalobu, kterou má ČTK k dispozici, chce pražský městský soud začít projednávat v polovině dubna.

Samosprávy môžu počas epidémie rokovať a hlasovať online, k dispozícii majú zadarmo systém GAMO Meet

Samosprávy môžu počas epidémie rokovať a hlasovať online, k dispozícii majú zadarmo systém GAMO Meet

Riešením zasadnutí samospráv počas epidémie je online. Hlasovanie per rollam nie je budúcnosť.

Bývalý redaktor Markízy bude poradcom a hovorcom ministra dopravy

Bývalý redaktor Markízy bude poradcom a hovorcom ministra dopravy

Poradcom ministra dopravy a výstavby Andreja Doležala pre strategickú a krízovú komunikáciu sa stal bývalý novinár Ivan Rudolf.

Už viete, kto je Nanuk? Stredoslovenská energetika, a. s., prináša zaujímavú zmenu v kreatíve (VIDEO)

Už viete, kto je Nanuk? Stredoslovenská energetika, a. s., prináša zaujímavú zmenu v kreatíve (VIDEO)

Spoločnosť Stredoslovenská energetika, a. s., sa po troch rokoch rozhodla zmeniť svoj komunikačný koncept. Ústredná postava a tvár predchádzajúceho konceptu Šoko odovzdáva štafetu peknej a šikovnej eskimáčke Nanuk.

Bývalá hovorkyňa premiéra má novú prácu

Bývalá hovorkyňa premiéra má novú prácu

Bývalá hovorkyňa premiéra sa presunula z úradu vlády do parlamentu.

Penta čistí redakciu Trendu, zbavila sa ľudí, ktorí sa ozvali proti zásahom zhora

Penta čistí redakciu Trendu, zbavila sa ľudí, ktorí sa ozvali proti zásahom zhora

Penta si s nákazou koronavírusu vyčistila redakciu od kritických a "neposlušných" redaktorov.

Zabite nudu počas karantény a natočte spot pre 365.bank!

Zabite nudu počas karantény a natočte spot pre 365.bank!

Aktuálna situácia ohľadne koronavírusu donútila ostať doma nejedného človeka. Čo zrazu s toľkým voľným časom? Môžete ho využiť efektívne, kreatívne a ešte sa aj zabavíte. 365.bank totiž dáva príležitosť stať sa hlavnými aktérmi jej spotov. Hercami, kameramanmi, rekvizitármi či strihačmi. Stačí si len vybrať jeden zo scenárov a poslať svoje podomácky vytvorené videá odborníkom.

Z Trendu odchádzajú ďalší ľudia

Z Trendu odchádzajú ďalší ľudia

Minulý týždeň sa v redakcii Trendu osem ľudí vrátane zástupkyne šéfredaktora dozvedelo, že vedenie nemá záujem o ďalšiu spoluprácu a v redakcii končia.

RTVS pridáva do vysielania bohoslužby, ale nie tak, ako žiadal Matovič

RTVS pridáva do vysielania bohoslužby, ale nie tak, ako žiadal Matovič

Vláda minulý týždeň požiada riaditeľa RTVS Jaroslava Rezníka, aby RTVS každý deň o 18:00 vysielala na Dvojke bohoslužby. RTVS dnes oznámila, že pridáva do vysielania bohoslužby, ale nie tak, ako žiadal Igor Matovič.

Najčítanejšie