Nemecká televízia čelí kritike za dodatočnú cenzúru obľúbeného seriálu

Nemecká televízia čelí kritike za dodatočnú cenzúru obľúbeného seriálu Reprofoto ARD

Nemecká verejnoprávna televízia ARD digitálne upravila jeden z dielov svojho policajného seriálu Polizeiruf 110, aby neobsahoval kritiku protiimigračnej strany Alternatíva pre Nemecko (AFD). Niektorí hovoria o masívnom zásahu do umeleckej slobody a nebezpečnom precedense.

Terčom kritiky sa stal diel, ktorý televízia odvysielala 11. novembra. V kancelárii seriálových vyšetrovateľov možno vidieť nálepky a plagáty, ktoré majú pomôcť dokresliť politické presvedčenie jednej z postáv. Je na nich napríklad dúhová vlajka, ktorá je symbolom homosexuálov a lesbičiek, meno ľavicovej skupiny Feine Sahne Fischfilet a tiež text FCK AFD.

Práve to vyvolalo nevôľu dotknutej strany, ktorá sa verejnoprávnej televízii sťažovala a pohrozila aj sťažnosťou rade, ktorá dohliada na vysielanie. Televízia reagovala tak, že nálepku FCK AFD digitálne odstránila a do svojho archívu reláciu zaradila bez nej aj s poznámkou, že diel bol upravený. Svoj krok vysvetlila tým, že malá nálepka s textom proti AFD nebola v niekoľkých krátkych záberoch úmyselne.

Krok televízie, ktorý okrem iného kritizovala aj Mladá únia, teda mládežnícka organizácia kresťanských demokratov (CDU), mnoho ľudí vôbec nechápe. Mediálne právnik Christian Schertz ho hodnotí ako príliš uponáhľanú poslušnosť, pre ktorú neexistuje žiadna zákonná povinnosť. "Vnímam to ako masívny zásah do umeleckej a tlačovej slobody," povedal serveru Deutschlandfunk Kultur.

Pochopenie pre zásah ARD nemá ani režisér a scenárista predmetného programu Eoin Moore, podľa ktorého je od prvého dielu jasné, že postava vyšetrovateľky Katrin Königová má ľavicový pohľad na svet, čo sa odráža aj na výzdobe jej kancelárie.

Kritika sa na televíziu zniesla tiež od radových občanov na twitteri alebo na webe seriálu. "Protestujem proti nezmyselnej a zbytočnej dodatočnej (auto) cenzúre a naliehavo prosím všetkých zodpovedných, aby dali tento výborný film znovu do pôvodnej podoby," napísal ARD napríklad Peter Koch, podľa ktorého má sloboda umenia prednosť pred citlivosťou z akejkoľvek politickej strany.