Mafra Slovakia podala sťažnosť na reportáž novinárky Kovačič-Hanzelovej Reprofoto RTVS

Mafra Slovakia podala sťažnosť na reportáž novinárky Kovačič-Hanzelovej

20.11.2017 14:40 | TV | mk

 Vydavateľstvo je pobúrené reportážou redaktorky o situácií u susedov.

Zuzana Kovačič-Hanzelová bola počas parlamentných volieb v Prahe, odkiaľ prinášala reportáže o českých parlamentných voľbách.

V reportáži Správ RTVS 20. októbra sa okrem iného venovala aj tomu, ako médiá od Andreja Babiša - denníky Mladá fronta Dnes a Lidové noviny - informujú o Babišovi, napríklad o kauze „Čapí hnízdo". Redaktorka dala priestor na vyjadrenie komentátorovi Seznam.cz Jindřichovi Šídlovi, šéfredaktorovi týždenníka Respekt Erikovi Taberymu či šéfovi volebnej kampane strany ODS Adamovi Znášikovi, ktorí spochybňovali objektívnosť Lidových novín a Mladej fronty DNES. „Ono sa mu proste podarilo akosi umlčať významnú časť médií, denníkov, ktoré mali veľký vplyv dovnútra tej spoločnosti, a ja si myslím, že sa mu to vyplatilo," povedal v reportáži Šidlo.
(Prepis reportáže o denníkoch nájdete pod článkom)

Na reportáž RTVS nepodali sťažnosť spomínané české denníky ani Andrej Babiš, ale sťažnosť na Radu pre vysielanie a retransmisiu podalo slovenské vydavateľstvo Mafra Slovakia. Ako povedal jej riaditeľ, lebo ako dcérska spoločnosť zastupuje záujmy Mafry na Slovensku. Riaditeľ vydavateľstva Mafra Slovakia Vladimíra Mužíka tvrdí, že v reportáži Kovačič-Hanzelovej odznelo viacero nepravdivých informácií.

„Po prvé, Mafra nemá v ČR dva ale tri, denníky (nielen Lidové noviny a Mladú frontu Dnes, ale aj bezplatný denník Metro). Redaktorka Kovačič-Hanzelová by mohla rešpektovať základné novinárske pravidlo, že o kom točí, toho osloví. Nechala hodnotiť prácu denníkov Lidové noviny a Mladá fronta Dnes, ale oni priestor na vyjadrenie nedostali. Je to totálne absolútna neprofesionalita, zvlášť u redaktorky, ktorá sa tvári, že je elitnou novinárkou RTVS. Je to, akokeby sa Markíza a JOJ sa vyjadrovali k RTVS, no RTVS by nikto neoslovil," povedal pre Omédiách.com Mužík. „Ak by toto urobili moji ľudia v HN alebo Stratégiách, tak to budem veľmi striktne riešiť," dodal Mužík.

Redaktorka priniesla stanovisko Andreja Babiša, ktorý tieto médiá cez svoju spoločnosť Agrofert kúpil.

„Divákom je posúvané subjektívne a nepravdivé tvrdenie o tom, že uvedené denníky prehliadali tzv. kauzu „Čapí hnízdo" a neinformovali o nej. Ako je však možné zistiť z obsahu denníkov, tieto denníky štandardne prinášali a aj doteraz prinášajú informácie/články o tzv. kauze „Čapí hnízdo. Je teda nepravdivé tvrdenie, že denníky Lidové noviny a Mladá fronta DNES uvedenú kauzu v prospech Andreja Babiša prehliadali a neinformovali o nej," píše vydavateľstvo v sťažnosti.

Požiadali sme o stanovisko RTVS. "RTVS nemá oficiálnu informáciu z Rady pre vysielanie a retransmisiu, že by v tejto súvislosti začala správne konanie. V prípade, ak sa tak stane a Rada vyzve RTVS k zaslaniu stanoviska, RTVS jej pošle svoje oficiálne vyjadrenie. Dovtedy nevidíme dôvod túto vec verejne komunikovať," napísala v reakcii pre Omédiách.com hovorkyňa RTVS Erika Rusnáková. 

Odporúčame aj: Unikla nahrávka, kde sa Babiš s novinárom dohadujú na poškodzovaní jeho odporcov

Vydavateľstvo Mafra Slovakia má s Mladou frontou Dnes a Lidovými novinami spoločného vlastníka spoločnosť Agrofert, ktorú tento rok previedol Babiš kvôli konfliktu záujmov na trustové fondy.

Prepis reportáže Správ RTVS podľa Newtonmedia:

Viliam STANKAY, moderátor: No ale teraz z hlavného mesta českých susedov Zuzana Kovačič Hanzelová. Zuzana veľa sa hovorí o očakávanom úspechu takzvaných antisystémových strán a prepade tradičných subjektov, pravice a ľavice. Čomu pripisujú politógovia stabilnú vysokú podporu Andreja Babiša?
Zuzana KOVAČIČ HANZELOVÁ, redaktorka: Vilo ,tak čiastočne to naznačila už Katka vo svojej reportáži, a teraz nemyslím tú pravú šťuku, ale skôr to, ekonomické, ktoré teda tú ekonomickú situáciu Česka, ktorú sa nepodarilo vláde odkomunikovať. Politológovia hovoria, že jedinému z vlády sa to podarilo, a bol to práve Andrej Babiš. On dokázal presvedčiť svojich voličov, že ako minister financií bol dobrý hospodár, podarilo sa mu vybrať viac daní a že tá ekonomická prosperita je aj vďaka nemu. To je jeden faktor. Druhým faktorom sú skeptickí českí voliči, ktorí sa teraz odkláňajú od tradičných strán. Tento trend je tu vidno už posledných päť rokov a Andreja Babiša napriek tomu, že bol štyri roky vo vláde, považujú ešte stále za netradičného politika. Tento trend si teda udržal, no tým ďalším bodom je, že jeho strana má neobmedzené finančné zdroje. Ako iste vedia ľudia aj na Slovensku, Andrej Babiš je miliardár, má veľmi veľa financií, ktoré môže dať aj do marketingu, no a v neposlednom rade je tu jedna dôležitá vec. Andrej Babiš vlastní viaceré dôležité médiá v Česku. To je práve téma, ktorej sme sa dnes venovali aj s kameramanom po celý deň v Prahe. Pozriete si našu reportáž.
Zuzana KOVAČIČ HANZELOVÁ: Andrej Babiš už mesiace tvrdí, že novinári vyhlásili hon na jeho osobu. Teda nie všetky, len tie, ktoré pravidelne píšu o jeho kauzách. Líder českých volieb má oproti svojim súperom už štyri roky výhodu. Vlastní dva celoštátne denníky a rádio. Vyplatilo sa mu to už viackrát. Naposledy pri kauze Čapí hnízdo, v ktorej Babiša stíha polícia za dotačný podvod.
Erik TABERY, šéfredaktor týždenníka Respekt: Najskôr o tom nepísali skoro vôbec. Najväčší zlomový okamih bol vo chvíli, kedy vlastne v oboch tých najvplyvnejších denníkoch, teda Lidových novinách a Mladé fronte Dnes vyšli komentáre šéfredaktorov oboch týchto denníkov, v ktorých hovorili, že de facto Andrej Babiš je ten, ktorý bojuje za dobro tej spoločnosti.
Zuzana KOVAČIČ HANZELOVÁ: Na internete sa v lete objavili aj nahrávky Andreja Babiša s vtedajším novinárom Mladej fronty Dnes Markom Přibylom. Novinár s ministrom financií konzultoval kedy, a aké články majú v novinách výjsť o jeho politických súperoch. Nahrávky zverejnil anonym pod menom Šuman.
Adam ZNÁŠIK, KOMPOT, šéf kampane ODS: Po jednej z tých káuz zo série Šuman na druhý deň v hlavných denníkoch nevyšli komentáre.
Zuzana KOVAČIČ HANZELOVÁ: Andrej Babiš napriek nahrávke odmieta, že by svojim médiám diktoval, o čom majú písať. Tvrdil, že išlo o evidentne nastrčeného agenta, ktorý ho mal vyprovokovať. Aj pred voľbami odmietal dať rozhovory kritickým médiám. Napríklad týždenníku Respect alebo seznamu.cz.
Erik TABERY, šéfredaktor týždenníka Respekt: On je alergický vlastne na všetky, alebo na médiá ktoré nevlastní, alebo sú k nemu nejakým spôsobom kritické.
Jindřich ŠÍDLO, komentátor Seznam.cz: Ono sa mu proste podarilo akosi umlčať významnú časť médií, denníkov, ktoré mali akosi veľký vplyv dovnútra tej spoločnosti, a ja si myslím, že sa mu to vyplatilo.
Andrej BABIŠ, predseda strany ANO: Určite tie médiá, ktoré som vlastnil, sú objektívne, takže doporučujem, aby ste si to objednali a čítala ich, a potom nebudete klásť takéto otázky.
Zuzana KOVAČIČ HANZELOVÁ: Obavy novinárov v Česku sa teraz obracajú k Českej televízii a k Českému rozhlasu. Najmä verejnoprávnu televíziu kritizuje nádejný premiér za to, že je neobjektívna a robí proti nemu systematickú kampaň.
Dalibor BALŠÍNEK, šéfredaktor Echo 24: Myslím si, že keď sa výrazne po voľbách zmenia pomery, tak jeho pozornosť bude primárne sústredená na verejnoprávne médiá.
Andrej BABIŠ: My máme nezávislé verejnoprávne médiá a otázka je samozrejme, ako fungujú, ale to už tak nechcem riešiť.
Zuzana KOVAČIČ HANZELOVÁ: Chcete to meniť?
Andrej BABIŠ: Nie, my určite nechceme nič meniť.
Zuzana KOVAČIČ HANZELOVÁ: Ako veľmi pomohla Andrejovi Babišovi jeho mediálna stratégia v kampani, bude jasné z výsledkov volieb už zajtra podvečer. Víťazom bude takmer s istotou. Otázne je, či zostaví aj vládu. Tak či onak, výrazný vplyv v českých médiách bude mať aj naďalej. Či bude novým premiérom alebo nie. Z Prahy Zuzana Kovačič Hanzelová, RTVS.

Chcete poznať zákulisie médií? Sledujte nás aj na Facebooku.

pošli na vybrali.sme.sk


Najčítanejšie