Ruská štátna televízia obhajuje inváziu z roku 1968 do Československa Liberec 68 Václav Toužimský

Ruská štátna televízia obhajuje inváziu z roku 1968 do Československa

29.05.2015 15:51 | TV | mk

Prekrúcanie histórie zo strany tzv. ruských trollov nie je nič nové. K ruským trollom sa pridala aj štátna ruská televízia, ktorá prepisuje dejiny Československa.

 

 

Ruská štátna televízia Rossija 1 odvysielala tento mesiac dokumentárny film o "odtajnených stránkach" dejín vojenského paktu Sovietskeho zväzu a jeho satelitov, Varšavskej zmluvy.
Varšavská zmluva podľa dokumentu slúžila na ochranu sovietskej spojencov pred "agresívnou" Severoatlantickou alianciou. V tomto duchu televízia obhajovala aj sovietsku inváziu do Československa v auguste 1968, píše agentúra ČTK, ktorá na dokument upozornila.

"NATO sa chystalo vtrhnúť do Československa, do Prahy. Boli tam už pripravené jednotky, "tvrdí v snímke posledný náčelník štábu síl Varšavskej zmluvy Vladimir Lobov z rokov 1989-90, ktorý sa invázie v roku 1968 zúčastnil ako kapitán. Jeho tankisti podľa filmu obsadili pražskej mosty, ministerstvo vnútra, generálny štáb a ďalšie kľúčové pozície."

Film používa snímky zo starých sovietskych propagandistických filmov z roku 1969.

Odporúčame aj: Ministerstvo zahraničných vecí: Ruská štátna televízia klamapa o okupácií

Ako vyzeral august 1968 (spracované podľa podkladov ÚPN)?

Dňa 20. augusta 1968 o 23.00 navštívil sovietsky veľvyslanec Červonenko prezidenta Svobodu a oznámil mu, že vojská Varšavskej zmluvy prekročili československé hranice. Pražské letisko Ruzyň bolo obsadené sovietskymi lietadlami a výsadkármi a od polnoci malo zákaz prijímať a vypravovať lety.
Výzvu predsedníctva ÚV KSČ k občanom ČSSR, aby zachovali pokoj a nestavali sa na odpor, rozhlas nestihol odvysielať celú, pretože vysielač na stredných vlnách bol medzičasom vypnutý. Intervencia vojsk 5 štátov Varšavskej zmluvy (viac ako 500 000 vojakov) bola podľa predsedníctva ÚV KSČ porušením základných noriem medzinárodného práva.

Krátko na to bol sovietskymi vojakmi zatknutý predseda vlády Oldřich Černík a prvý tajomník ÚV KSČ Alexander Dubček. Spolu s Josefom Smrkovským, Františkom Krieglom a Josefom Špačkom boli popoludní prevezení na neznáme miesto do Poľska a odtiaľ do Moskvy.

Napriek výzvam predsedníctva ÚV KSČ a prezidenta k rozvahe a nestavaniu sa na odpor, došlo hneď v prvý deň ku konfliktom, zraneniam aj stratám na životoch. Československá armáda nezasiahla. Občania sa snažili vysvetliť sovietskym vojakom, že prišli zbytočne, že v ČSSR nie je žiadna kontrarevolúcia. Strhávali názvy ulíc, smerovacie tabule, aby dezorientovali okupantov. O 12. hodine sa život v krajine na dve minúty zastavil generálnym štrajkom, čo bol ďalší silný protest proti okupácii. Na mnohých miestach sa objavila československá zástava a takmer všade bolo vidieť nápisy a transparenty s výzvami na odchod sovietskych vojsk, proti okupácii.

 

pošli na vybrali.sme.sk


Parlament zrušil koncesionárske poplatky pre časť obyvateľov. Pozrite sa pre koho a od kedy

1. Parlament zrušil koncesionárske poplatky pre časť obyvateľov. Pozrite sa pre koho a od kedy

Parlament dnes schválil novelu zákona, ktorou zrušil koncesionárske poplatky pre dôchodcov, ľudí v hmotnej núdzi a pre zdravotne postihnutých.

Internet by sme deťom nemali zakazovať.  Mali by sme ich učiť používať ho správne

2. Internet by sme deťom nemali zakazovať. Mali by sme ich učiť používať ho správne

Internet sa veľmi rýchlo stal neoddeliteľnou súčasťou života dospelých, ale aj tínedžerov a detí. Tie si bez online pripojenia nevedia predstaviť svoj deň. Internet sa už od útleho detstva stáva ich primárnym zdrojom informácií, ale aj hlavným sprostredkovateľom sociálneho kontaktu s rovesníkmi. Nadácia Orange vo svojom grantovom programe e-Školy pre budúcnosť upozorňuje na potrebu zabezpečiť žiakom potrebné zručnosti a skúsenosti nevyhnutné pre spoločenské a pracovné prostredie 21.storočia.

Orange spúšťa globálnu komunikačnú kampaň na podporu rozumného a bezpečného používania digitálnych technológií (VIDEO)

3. Orange spúšťa globálnu komunikačnú kampaň na podporu rozumného a bezpečného používania digitálnych technológií (VIDEO)

Orange v týchto dňoch spúšťa aj na Slovensku globálnu kampaň, ktorá sa zaoberá rozumným a bezpečným používaním digitálnych technológií. 

Parlament schválil kontroverznú novelu tlačového zákona

4. Parlament schválil kontroverznú novelu tlačového zákona

Politici, vysokí štátni úradníci a ďalší predstavitelia verejných inštitúcií opäť získajú právo na zverejnenie reakcie na články tlače a tlačových agentúr, pokiaľ tieto články obsahujú nepravdivé alebo neúplné údaje o ich práci.

Mafra spustila nadstavbu iDNES, od decembra bude platená

5. Mafra spustila nadstavbu iDNES, od decembra bude platená

 Vydavatelství Mafra dnes spustilo prémiovou nadstavbu svého zpravodajského portálu iDNES.cz.

Začala vysielať nová internetová televízia - s Danglom, Zomri, Vinczeovou a ďalšími (VIDEO)

6. Začala vysielať nová internetová televízia - s Danglom, Zomri, Vinczeovou a ďalšími (VIDEO)

Necelý rok po začiatku vysielania v susednej Českej republike začala vysielať na Slovensku lokalizovaná Mall.tv aj s vlastnou produkciou. Vysielateľ avizuje dvanásť pôvodných relácií, v ktorých budú účinkovať známe tváre z Markízy, JOJ či RTVS.

Čínska firma môže kontrolovať Soukupovu Empresa Mediu a Médeu

7. Čínska firma môže kontrolovať Soukupovu Empresa Mediu a Médeu

Čínská společnost Rainbow Wisdom Investment ze skupiny CITIC se může podílet na kontrole firem Empresa Media a Médea Jaromíra Soukupa. Povolil to Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS).

Pochod za život promujú aj Kotlebovci, organizátori sa dištancujú od nevhodných prejavov

8. Pochod za život promujú aj Kotlebovci, organizátori sa dištancujú od nevhodných prejavov

Organizátori Národného pochodu za život, ktorý bude tento víkend, zverejnili vyhlásenie, v ktorom sa dištancujú od "násilných a urážlivých prejavov ... a od všetkých možných foriem, ktoré by smerovali k potláčaniu ľudských práv a slobôd."

Ku klimatickej iniciatíve 250 médií z celého sveta sa pridal aj denník zo Slovenska

9. Ku klimatickej iniciatíve 250 médií z celého sveta sa pridal aj denník zo Slovenska

Stovky svetových médií a ďalších inštitúcií upozorňujú tento týždeň vo zvýšenej miere na klimatické hrozby dnešnej doby. Pridali k iniciatíve s názvom Covering Climate Now.

Reuters: Za hackerským útokom na austrálsky parlament bola Čína

10. Reuters: Za hackerským útokom na austrálsky parlament bola Čína

Čína stála za hackerským útokom na austrálsky parlament a tri najväčšie politické strany pred májovými parlamentnými voľbami. Vyplýva to zo správy austrálskych tajných služieb, o ktorej s odvolaním sa na zdroje oboznámené s obsahom dokumentu informovala agentúra Reuters.

Najčítanejšie