Reportáž o podozrení z plagiátorstva Kalavskej dostala v RTVS stopku, šéfka Reportérov bola odvolaná (VIDEO) Foto: RTVS

Reportáž o podozrení z plagiátorstva Kalavskej dostala v RTVS stopku, šéfka Reportérov bola odvolaná (VIDEO)

07.10.2020 15:29 | Blog | Miroslava Kernová

V RTVS sa závažné investigatívne reportáže len tak ľahko na obrazovku nedostanú.

V pondelok mala RTVS odvysielať ďalšie vydanie Reportérov, na ktoré už v piatok v predstihu zverejnila redakcia na facebooku upútavku. Reportérov a reportáž Lýdie Kokavcovej o podozrení z plagiátorstva pri dizertačných prácach exministerky zdravotníctva Andrey Kalavskej a jej školiteľa Juraja Bencu nakoniec RTVS neodvysielala.

V doktorandskej práci bývalej ministerky zdravotníctva redaktorka našla dvanásť strán, ktoré boli celkom zhodné s textom v doktorandskej práci jej školiteľa-špecialistu Juraja Bencu.

Benca odovzdal prácu v apríli, Kalavská o päť mesiacov neskôr. Na rovnakých stranách boli aj rovnaké chyby a preklepy. Práce dala redaktorka posúdiť odborníkom a požiadala o stanovisko oboch menovaných. Oslovila napríklad aj Soňu Ftáčnikovú, národnú poradkyňu pre etiku vo vede, ktorá povedala, že na spomínaných stranách našla 12 chýb, preklepov, ktoré boli úplne rovnaké. To podľa nej nemôže byť náhoda a že z toho jednoznačne vyplýva, že to bolo okopírované a že otázka je, kto kopíroval koho. Kto je plagiát.

Kalavská aj Benca podozrenia z plagiátorstva odmietli, zakrátko obe práce z knižnice zmizli. Pri pátraní po zdrojovaní redaktorka natrafila aj na na viacero ďalších porušení pravidiel citovania, publikovania pri odborných prácach či skriptách zo strany vysokej školy Sv. Alžbety. Spomínali sa napríklad aj publikácie s chybným či neexistujúcim ISBN a fakt, že vysoká škola zabránila v roku 2009 Akreditačnej komisii skontrolovať procesy inaugurácie profesorov.  

Aj rádio Expres v roku 2017 upozornilo na zvláštne nezrovnalosti na VŠ sv. Alžbety, o tom, ako škola zavádzala lekárov, ktorí si zaplatili za štúdium a očakávali v zahraničí uznávaný titul.

Reportáž pripravovala redaktorka Kokavcová niekoľko týždňov s prestávkami od júna. O jej zaradení šéf spravodajstva a publicistiky Vahram Chuguryan vedel, s reportážou mal problém, že takáto téma nie je vo verejnom záujme a má sa riešiť "systémovo", nie na príkladoch jednotlivcov. 

A hoci to v Reportéroch nebolo zvykom, požiadal od redakčného tímu scenár, s ktorým redaktorka meškala.

Reportáž sa v pondelok neodvysielala, RTVS odvysielala namiesto nej reprízu relácie „Ďakujeme, Slovensko“.

Podľa našich informácií reportáž v stave, ako bola pripravená, odvysielaná nebude. V utorok sa šéf RTVS Jaroslav Rezník stretol s redaktormi Reportérov a oznámil im, že nedodržali termíny so scenárom a aj to, že zástupca právneho odboru odvysielanie reportáže neodporúča. Podľa informácií Omediach.com to nie je v RTVS neobvyklé, podobne neodporúčal odvysielať napríklad reportáž o Jankovskej či reportáž o únose Vietnamca.

Zároveň bola včera odvolaná šéfka Reportérov Katarína Začková, ktorá bola poverená vedením redakcie ako tímlíderka pred niekoľkými mesiacmi. Na pozícii ju nahradil Peter Nittnaus, ktorý v RTVS pôsobí na pozícii vedúceho Odboru televízneho spravodajstva a aktuálnej publicistiky.
 
"RTVS razantne odmieta akékoľvek podozrenia z možnej cenzúry alebo zásahu tretích strán v rámci vysielania spravodajstva a publicistiky, píše v stanovisku pre Omediach.com RTVS.

"Rovnako ako v iných médiách, aj v RTVS si ctíme dodržiavanie vysokých novinárskych štandardov. Aby ich bolo možné dodržiavať, v rámci Sekcie spravodajstva a publicistiky sú nastavené interné kontrolné procesy, ktoré majú zabezpečiť vyváženosť, nestrannosť a objektivitu príspevkov zaradených v spravodajských a publicistických reláciách. V prípade spomínanej reportáže interné kontrolné procesy, ktorých základom je stanovisko právneho oddelenia RTVS, ukázali, že reportáž v súčasnej podobe nespĺňa novinárske štandardy, ktoré sú základom objektívnej reportáže. Z tohto objektívneho dôvodu je nutné túto reportáž dopracovať tak, aby sme predišli možnému spochybneniu reputácie RTVS  v rámci objektívnosti spravodajstva a publicistiky."

Odporúčame aj: Vedenie RTVS odstrihlo redaktorov Reportérov od oficiálnej stránky relácie (VIDEO)

Redaktorka Lýdia Kokavcová si za reportážou stojí

Čo hovoríte na neodvysielanie reportáže?

Mrzí ma to predovšetkým vo vzťahu k účinkujúcim. Vystúpili pred kamerou, aby upozornili na problémy pri získavaní vedecko-pedagogických titulov, no manažment RTVS rozhodol, že ich stanoviská v tejto podobe nezverejní. Nie som si vedomá porušenia žiadnych štandardov. Novinársku prácu v televízii robím už takmer pätnásť rokov a viem, čo znamená vyváženosť a objektivita vo verejnoprávnom priestore.

Ste ochotná reportáž prerobiť?

Prepracovanie reportáže alebo jej časti patrí k bežnej praxi novinára. V tomto prípade však navrhované zmeny odpútavajú pozornosť od podstaty, a tým sú pochybenia v konkrétnych situáciách pri získavaní titulov. Som názoru, že vo verejnom záujme je upozorňovať na prešľapy, a nie ich relativizovať.



Šéfredaktor Denníka N zverejnil ospravedlnenie prezidentke, premiérovi aj čitateľom

Šéfredaktor Denníka N zverejnil ospravedlnenie prezidentke, premiérovi aj čitateľom

Denník N a šéfredaktor Denníka N Matúš Kostolný zverejnili ospravedlnenie.

Čaputová a Matovič si cez facebook posielajú odkazy

Čaputová a Matovič si cez facebook posielajú odkazy

To, že vláda chce plošne testovať na koronavírus celú populáciu pomocou armády, sa prezidentka Zuzana Čaputová, ktorá je veliteľkou Ozbrojených síl SR, dozvedela až z médií.

RTVS mení program, odvysiela mimoriadnu reláciu (VIDEO)

RTVS mení program, odvysiela mimoriadnu reláciu (VIDEO)

RTVS v súvislosti s aktuálnou pandemickou situáciou na Slovensku odvysiela dnes o 20.30 na Jednotke špeciálnu spravodajskú reláciu Druhá vlna venovanú zdravotníctvu.

Alarmujúci prieskum: Až 31% učiteľov II. stupňa ZŠ si myslí, že očkovanie proti korone je prípravou na čipovanie ľudí

Alarmujúci prieskum: Až 31% učiteľov II. stupňa ZŠ si myslí, že očkovanie proti korone je prípravou na čipovanie ľudí

Hoci odborníkmi overená očkovacia látka ešte nie je na trhu, hoaxoch o očkovaní, pôvode či existencii koronavírusu je neúrekom a to žiaľ, aj medzi ľuľmi, u ktorých sa predpokladá istá úroveň poznania a kritického myslenia.

Asistent poslanca Žigu kritizuje správanie premiéra v zákulisí diskusie na Markíze

Asistent poslanca Žigu kritizuje správanie premiéra v zákulisí diskusie na Markíze

V nedeľu bol hosťom televíznej diskusie Na telo aj premiér Igor Matovič.

Dezinfo scéna zneužila fotku z protestov Za slušné Slovensko

Dezinfo scéna zneužila fotku z protestov Za slušné Slovensko

V sobotu bol v Bratislave nepovoleného protest, počas ktorého fanúšikovia Ultras Slovan a prívrženci Kotlebovcov pred Úradom vlády skandovali hanlivé heslá a vzduchom lietali dymovnice, kamene aj dlažobné kocky a zasahovali policajní ťažkoodenci.

Tip ako ušetriť: 4ka odmení zákazníkov za platbu kartou

Tip ako ušetriť: 4ka odmení zákazníkov za platbu kartou

Ak sa zákazník rozhodne platiť za svoj paušál SLOBODA ∞+ automatickou platbou zo svojej karty, dostane ho každý mesiac len za 20 eur, namiesto pôvodných 22.

V Plus 7 dní skončila redaktorka Nina Košecká

V Plus 7 dní skončila redaktorka Nina Košecká

V Plus 7 dní skončila redaktorka Nina Košecká. O svojom odchode informovala statusom na facebooku.

Poslanec Čekovský podal trestné oznámenie pre podozrenie z prelievania štátnych peňazí z TASR do súkromných rúk

Poslanec Čekovský podal trestné oznámenie pre podozrenie z prelievania štátnych peňazí z TASR do súkromných rúk

Poslanec NR SR Kristián Čekovský (OĽANO) dnes na Generálnu prokuratúru doručil trestné oznámenie na neznámeho páchateľa za činnosť vo verejnoprávnej TASR a spriaznených spoločnostiach od roku 2013, keď bol šéfom TASR terajší riaditeĽ RTVS Jaroslav Rezník, až doteraz.

V Prahe a Brne začne vychádzať bezplatný týždenník Náš region

V Prahe a Brne začne vychádzať bezplatný týždenník Náš region

V Praze a v Brně začnou od příštího týdne vycházet lokální mutace bezplatného týdeníku Náš region. Předpokládá se náklad kolem 150.000 kusů. Oznámilo to dnes vydavatelství A 11.

Najčítanejšie