Ústavný súd rozhodol, že novinári môžu o spise Gorila písať slobodne Reprofoto RTVS

Ústavný súd rozhodol, že novinári môžu o spise Gorila písať slobodne

28.04.2019 12:56 | Tlač | mk

Kauza Gorila je závažná celospoločenská téma, ku ktorej médiá musia mať možnosť vyjadrovať sa, skonštatoval to Ústavný súd v rozhodnutí týkajúcom sa žaloby Penty na denník Hospodárske noviny za komentár, ktorý citoval zo spisu Gorila.


Informáciu priniesol Denník N, ktorý má viacero sporov s Pentou.

Penta tvrdí, že doteraz nebola potvrdená autenticita spisu, ktorý podľa toho, ako je zverejnený na internete, opisuje korumpovanie štátnych úradníkov a politikov šéfom Penty Jaroslavom Haščákom.

„Penta žiada súdy, aby médiá trestali za to, keď citujú zo spisu. Ústavný súd teraz vo februári prijal rozhodnutie, podľa ktorého je spis Gorila taká závážna vec, že médiá musia mať právo ho komentovať,“ informuje Denník N.
Ústavný súd rozhodoval o roky starej sťažnosti Hospodárskych novín v spore s Pentou kvôli článku ich bývalého komentátora Daga Daniša, ktoorý v súčasnosti pracuje pre web Aktuality.sk.

V komentári „Ako sa kupujú poslanci", ktorý vyšiel 21. júna 2013, Daniš napísal: „...dnes už vieme, že druhá Dzurindova vláda prežila kritický rok 2005 vďaka Pente. Nie vďaka politickým obchodom Dzurindu. Podľa spisu Gorila mal šéf Penty Haščák zabezpečiť pre koalíciu (a poslanecký klub ANO) dvoch poslancov Mečiarovho HZDS – Džupu a Kolesára. Džupa mal dostať „štyri milióny korún a bude poslúchať". Ďalší dezertér mal dostať šesť miliónov. Penta sa vtedy naplno vložila do prelomenia parlamentnej krízy, pretože potrebovala pretlačiť Zajacove zdravotnícke zákony..."

"Dag Daniš tieto, ale aj iné tvrdenia uvádzal v komentári ako faktografické skutočnosti bez toho, že by čitateľa upozornil, že sa jedná o podozrenia, či domnienky, ktoré neboli nijakým dôveryhodným spôsobom potvrdené," argumentovala pri žalobe Penta.

Sudkyňa Okresného súdu Bratislava II dala vo februári 2014 Pente za pravdu a prikázala sa Hospodárskym novinám ospravedlniť. Rozsudok potvrdil aj krajský súd o dva roky neskôr. Najvyšší súd dovolanie novím zamietol. „Až senát v zložení Lajos Mészáros, Jana Laššáková a Sergej Kohut na Ústavnom súde dal novinám za pravdu,“ píše Denník N.

Sudcovia poukázali na to, že médiá majú právo o Gorile informovať. Skritizovali tiež predchádzajúcich sudcov, ako vo veci rozhodli a ako o nej rozmýšľali. „Sú to „predovšetkým médiá“, ktoré podľa Ústavného súdu plnia v demokratickej spoločnosti dôležitú úlohu informovať.  Ak novinári konajú v dobrej viere, ich konanie chráni aj základný dohovor o ľudských právach,“ informuje Denník N.



Zrušili trest smrti vrahovi, ktorý investigatívnemu novinárovi pred kamerami odrezal hlavu

Zrušili trest smrti vrahovi, ktorý investigatívnemu novinárovi pred kamerami odrezal hlavu

Pakistanský súd zrušil trest smrti britskému teroristovi, ktorý v roku 2002 s ďalšími ozbrojencami uniesol a brutálne zavraždil novinára denníka Wall Street Journal Daniela Pearla.

Agrofert žaluje Českú televíziu za Reportérov ČT

Agrofert žaluje Českú televíziu za Reportérov ČT

Společnost Agrofert podala žalobu na Českou televizi za to, že ji pořad Reportéři ČT spojil s odvoláním ředitele příbramského finančního úřadu. Informace, která dala odvolání do souvislosti s tím, že úřad předtím doměřil daň společnosti z koncernu Agrofert, je podle žaloby zavádějící. Firma proto žádá omluvu za zásah do dobré pověsti. Žalobu, kterou má ČTK k dispozici, chce pražský městský soud začít projednávat v polovině dubna.

Samosprávy môžu počas epidémie rokovať a hlasovať online, k dispozícii majú zadarmo systém GAMO Meet

Samosprávy môžu počas epidémie rokovať a hlasovať online, k dispozícii majú zadarmo systém GAMO Meet

Riešením zasadnutí samospráv počas epidémie je online. Hlasovanie per rollam nie je budúcnosť.

Bývalý redaktor Markízy bude poradcom a hovorcom ministra dopravy

Bývalý redaktor Markízy bude poradcom a hovorcom ministra dopravy

Poradcom ministra dopravy a výstavby Andreja Doležala pre strategickú a krízovú komunikáciu sa stal bývalý novinár Ivan Rudolf.

Už viete, kto je Nanuk? Stredoslovenská energetika, a. s., prináša zaujímavú zmenu v kreatíve (VIDEO)

Už viete, kto je Nanuk? Stredoslovenská energetika, a. s., prináša zaujímavú zmenu v kreatíve (VIDEO)

Spoločnosť Stredoslovenská energetika, a. s., sa po troch rokoch rozhodla zmeniť svoj komunikačný koncept. Ústredná postava a tvár predchádzajúceho konceptu Šoko odovzdáva štafetu peknej a šikovnej eskimáčke Nanuk.

Bývalá hovorkyňa premiéra má novú prácu

Bývalá hovorkyňa premiéra má novú prácu

Bývalá hovorkyňa premiéra sa presunula z úradu vlády do parlamentu.

Penta čistí redakciu Trendu, zbavila sa ľudí, ktorí sa ozvali proti zásahom zhora

Penta čistí redakciu Trendu, zbavila sa ľudí, ktorí sa ozvali proti zásahom zhora

Penta si s nákazou koronavírusu vyčistila redakciu od kritických a "neposlušných" redaktorov.

Zabite nudu počas karantény a natočte spot pre 365.bank!

Zabite nudu počas karantény a natočte spot pre 365.bank!

Aktuálna situácia ohľadne koronavírusu donútila ostať doma nejedného človeka. Čo zrazu s toľkým voľným časom? Môžete ho využiť efektívne, kreatívne a ešte sa aj zabavíte. 365.bank totiž dáva príležitosť stať sa hlavnými aktérmi jej spotov. Hercami, kameramanmi, rekvizitármi či strihačmi. Stačí si len vybrať jeden zo scenárov a poslať svoje podomácky vytvorené videá odborníkom.

Z Trendu odchádzajú ďalší ľudia

Z Trendu odchádzajú ďalší ľudia

Minulý týždeň sa v redakcii Trendu osem ľudí vrátane zástupkyne šéfredaktora dozvedelo, že vedenie nemá záujem o ďalšiu spoluprácu a v redakcii končia.

RTVS pridáva do vysielania bohoslužby, ale nie tak, ako žiadal Matovič

RTVS pridáva do vysielania bohoslužby, ale nie tak, ako žiadal Matovič

Vláda minulý týždeň požiada riaditeľa RTVS Jaroslava Rezníka, aby RTVS každý deň o 18:00 vysielala na Dvojke bohoslužby. RTVS dnes oznámila, že pridáva do vysielania bohoslužby, ale nie tak, ako žiadal Igor Matovič.

Najčítanejšie