Súd zrušil pokutu za reportáž o vhodnom a nevhodnom oblečení do kostola Reprofoto TV Nova

Súd zrušil pokutu za reportáž o vhodnom a nevhodnom oblečení do kostola

07.02.2018 13:15 | TV | ČTK

  

 

 

Český Ústavný súd zrušil pokutu 200.000 korún, ktorú Rada pre rozhlasové a televízne vysielanie uložila televízii Nova za reportáž o vhodnom a nevhodnom oblečení do kostola v čase letných horúčav.

Reportáž sa v Televíznych novinách objavila v auguste 2012 v čase veľkých horúčav. Jej témou bol leták, v ktorom kňaz radil ľuďom, čo by si mali, či skôr nemali obliekať do kostola. Reportáž spomínala nevhodnosť džínsových nohavíc, minisukní, odhalených ramien a veľkých výstrihov.

Nedodržiavanie týchto zásad pri bohoslužbách môže spôsobiť nielen pohoršenie, ale aj nevoľnosť celebranta, zaznelo v reportáži s odkazom na príručku. Reportérka sa pýtala na názory návštevníkov kostolov, dala priestor tiež odborníkovi na extrémizmus, ktorý komentoval činnosť kňazského bratstva svätého Pia X.

Rada pôvodne označila odľahčenú reportáž za neobjektívnu a nevyváženú.

Ústavní sudcovia teraz poukázali na slobodu prejavu. Zrušili ako rozhodnutie rady o pokute, tak aj verdikty správnych súdov, ktoré sankciu potvrdili.

"Sloboda prejavu nechráni len závažné oznámenia a dôležité hlboké myšlienky, ale chráni aj právo podať aj "nevážne myšlienky nevážnym spôsobom". A koniec koncov podstatou slobody slova je to, že musíme prijímať aj informácie, oznámenia aj názory, ktoré nám osobne nie sú príjemné," povedal novinárom sudca spravodajca David Uhlíř.

Sudca spomenul aj odborný termín infotainment, čo je žurnalistická forma, ktorej cieľom je nielen informovať, ale aj pobaviť. Hoci žurnalistická a estetická hodnota môže byť sporná, je predovšetkým vecou prevádzkovateľa súkromného média, aby zvážil, ako sa bude presadzovať na trhu, povedal Uhlíř.

"Istá miera zľahčenie sa v reportáži nepochybne vyskytuje. Ale je potrebné vziať do úvahy, že samotná príručka, o ktorej reportáž pojednáva, bola tiež napísaná odľahčeným a humorným spôsobom," povedal Uhlíř.

Ak sa niekoho osobne reportáž dotkla, mohol sa brániť prostredníctvom súkromného práva, napríklad podať žalobu na ochranu osobnosti, žiadať o opravu alebo zverejnenie dodatočného oznámenia. "Z toho, že tak nikto neurobil, súdime, že nikoho z účinkujúcich v reportáži alebo z komentovaných sa reportáž nijako nedotkla," povedal Uhlíř.

pošli na vybrali.sme.sk
Hotel Kyjev sa zmenil, svietili na ňom nápisy v ruštine (VIDEO)

Hotel Kyjev sa zmenil, svietili na ňom nápisy v ruštine (VIDEO)

Autentické odkazy okupantom z augusta 1968 osvietili nočnú Bratislavu.

Vyhlásenie novinárov a vydavateľov: Nedovolíme, aby sa zabudlo na Jána a Martinu

Vyhlásenie novinárov a vydavateľov: Nedovolíme, aby sa zabudlo na Jána a Martinu

Polroka po vražde Jána Kuciaka a Martiny Kušnírovej podpísalo niekoľko stoviek slovenských novinárov a vydavateľov toto vyhlásenie.

Niekoľko sôch v Bratislave a Prahe niekto v noci obliekol do neobvyklých šiat

Niekoľko sôch v Bratislave a Prahe niekto v noci obliekol do neobvyklých šiat

Sochu ženy pri malej fontánke na rohu Karadžičovej a Záhradníckej ulice v Bratislave neraz zdobí neobvyklé oblečenie. V zime to je čiapka a na jeseň jej zvyčajne niekto dá na nohy ponožky. Tentokrát neostalo len pri týchto doplnkoch.

Ako na porovnanie poskytovateľov pevného internetu na Slovensku?

Ako na porovnanie poskytovateľov pevného internetu na Slovensku?

Cena, rýchlosť sťahovania a odosielania alebo dĺžka viazanosti... Kritériá pri výbere domáceho internetu sú jasné, no konečná voľba nemusí byť jednoduchá ani pre technicky zdatnejších zákazníkov.

Ministerstvo zahraničných vecí si predvolalo zástupcu ruského veľvyslanectva za šírenie dezinformácií

Ministerstvo zahraničných vecí si predvolalo zástupcu ruského veľvyslanectva za šírenie dezinformácií

Slovenské ministerstvo zahraničných vecí si dnes predvolalo zástupcu (Chargé d´affaires) Veľvyslanectva Ruskej federácie v Slovenskej republike, kvôli vyjadreniam na facebooku.

Jaromír Soukup vo svojich reláciách porušoval zákon, rozhodla rada

Jaromír Soukup vo svojich reláciách porušoval zákon, rozhodla rada

Rada pro rozhlasové a televizní vysílání poslala TV Barrandov pět upozornění na porušení zákona kvůli pořadům vlastníka televize Jaromíra Soukupa.

Kovačič Hanzelová mieri do SME. S ňou aj ďalší z RTVS

Kovačič Hanzelová mieri do SME. S ňou aj ďalší z RTVS

Bývalá redaktorka RTVS Zuzana Kovačič Hanzelová má už takmer novú prácu. S ňou aj bývalý vedúci vydania Správ RTVS Jozef Matej a ďalší ľudia.

Andrej Kiska požiadal o mimoriadne vystúpenie v televízii

Andrej Kiska požiadal o mimoriadne vystúpenie v televízii

Prezident Andrej Kiska požiadal na 21. augusta o mimoriadnej vystúpenie v RTVS .

Orange spustil vlastnú satelitnú službu Orange TV

Orange spustil vlastnú satelitnú službu Orange TV

Orange TV je dostupná aj cez satelit a internet.

350 denníkov dnes vyšlo so špeciálnym úvodníkom, v ktorom sa ohradzujú voči Trumpovi (VIDEO)

350 denníkov dnes vyšlo so špeciálnym úvodníkom, v ktorom sa ohradzujú voči Trumpovi (VIDEO)

Takmer 350 denníkov dnes zverejnilo úvodník, v ktorom sa ohradzujú proti útokom amerického prezidenta Donalda Trumpa na médiá a v ktorom zároveň bránia slobodu tlače.

Najčítanejšie