Opozičné rádio vysúdilo odškodné za snahu ho umlčať Ilustr.foto: Rádio Rebeca

Opozičné rádio vysúdilo odškodné za snahu ho umlčať

08.06.2016 09:14 | Rádio | ČTK

Maďarský odvolací súd dnes prisúdil opozičnej rozhlasovej stanici odškodnenie, predstavujúce v prepočte zhruba 300 tisíc eur, za to, že sa ho vláda premiéra Viktora Orbána po návrate k moci v roku 2010 snažila umlčať tým, že mu odmietala poskytnúť stálu vysielaciu frekvenciu.

Populárna stanica Klubradio musí podľa rozhodnutia súdu dostať späť poplatky za vysielaciu licenciu v rokoch 2010 až 2013, kedy nemohlo používať bezplatné frekvencie a kedy povesť stanice poškodzovali členovia mediálnej rady, menovaní vládou. Súd tiež nariadil nové pojednávanie inej žaloby stanice, v ktorej sa rádio od úradov domáha v prepočte viac ako 3 milióny eur za stratu príjmu.

Verdikt je podľa agentúry AP právoplatný, mediálna rada však dala najavo, že zváži možnosť pokúsiť sa odvolať cestou mimoriadneho opravného prostriedku.

Riaditeľ Klubradia András Arata pripísal víťazstvo v dvojročnej súdnej bitke "tvrdohlavosti a vytrvalosti" stanice, ktorá vyhrala mnoho žalôb proti úradom, kým na začiatku roka 2014 získala dlhodobú vysielaciu licenciu. "Je veľmi dôležité zdôrazniť, že toto rozhodnutie je spravodlivé a rešpektuje právny štát," povedal Arata. Pripomenul, že stanica nedostávala žiadnu reklamu z verejných zdrojov. Stanica tiež nezískala späť svoje frekvencie v troch regiónoch.

Vláda využila svoje zdroje na to, aby si vybudovala sieť nekritických a podporujúcich médií, ťažiacich z reklamných výdavkov štátnych podnikov a verejných inštitúcií.

Vládna kampaň proti opozičnej stanici bola považovaná za najviac citeľný dôsledok kritizovaného mediálneho zákona, ktorý bol neskôr v reakcii na výhrady Európskej únie čiastočne pozmenený, pripomenula AP.

Na ťaženie proti stanici Klubradio svojho času so znepokojením reagovala aj vtedajšia šéfka americkej diplomacie Hillary Clintonová a Organizácia pre bezpečnosť a spoluprácu v Európe.

pošli na vybrali.sme.sk