Ruský štátny web chváli sovietsku inváziu do Československa Foto: ÚPN

Ruský štátny web chváli sovietsku inváziu do Československa

21.11.2017 16:10 | Tlač | ČTK, mk

 Československo by malo byť Sovietskemu zväzu vďačné za rok 1968, zdôraznil dnes web ruskej armádnej televízie Zvezda, riadenej ruským ministerstvom obrany.

 Uviedol to v článku zverejnenom na úvod oficiálnej návštevy českého prezidenta Miloša Zemana v Rusku.

"Vstup vojsk do Československa (v roku 1968) nedovolil Západu uskutočniť štátny prevrat podľa technológie uskutočnenej za 'zamatových' revolúcií a zachoval na viac ako 20 rokov život v mieri za súhlasu všetkých národov Varšavskej zmluvy," tvrdí autor dnešného článku Leonid Maslovskij, ktorého sprevádza na ruskom internete povesť publicistu, snažiaceho sa rehabilitovať sovietske zriadenie.

Proti článku sa už ohradil šéf českej diplomacie Lubomír Zaorálek.

"Podmienkou zlepšenia vzťahov medzi ČR a Ruskom je, aby ruské médiá spojená s vládnymi inštitúciami nezverejňovali stanoviská, ktoré sú hrubým prekrútením a dezinterpretáciou udalostí roka 1968 v ČSSR. Nechceme počúvať (čítať), že sme v roku 1968 čelili Západom organizovanému puču," reagoval Zaorálek.

Vojská piatich štátov Varšavskej zmluvy na čele so sovietskou armádou obsadili v auguste 1968 Československo, aby násilím potlačili pokus liberálneho krídla komunistickej strany o reformu systému. Jednotky sovietskej armády z krajiny odišli až po páde komunizmu v roku 1989.

V roku 1993 jasne odsúdil vpád vojsk Varšavskej zmluvy vtedajší prezident Boris Jeľcin, terajší prezident Vladimír Putin uznal morálnu zodpovednosť Ruska za rok 1968 v roku 2006.

Nie je to prvýkrát, čo ruské oficiálne médiá prekrútili históriu.

Ruská štátna televízna a rozhlasová spoločnosť (VGTRK) v máji 2015 odvysielala dokument "Varšavská zmluva - odtajnené stránky", ktorého autorský komentár obsahoval nepravdy a staré ideologické klišé. Na tento problém upozornil podpredseda vlády a minister zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky Miroslav Lajčák svojho ruského rezortného partnera ministra Sergeja Lavrova počas ich rokovaní 1. júna 2015 v Moskve. Proti dokumentu vystúpili osobnosti aj historici zo Slovenska aj Česka.

"Víťazstvo zostane víťazstvom a okupácia zostane okupáciou. Preto trváme na rešpektovaní historickej pravdy aj o udalostiach z roku 1968, ktoré znamenali pre Československo a jeho občanov veľkú a dlhotrvajúcu tragédiu," reagovalo v roku 2015 MZV.

Pokúšame sa získať stanovisko ministerstva zahraničných vecí na aktuálny článok.

pošli na vybrali.sme.sk


Křetínský chce vraj kúpiť podiel vo francúzskom denníku Le Monde

1. Křetínský chce vraj kúpiť podiel vo francúzskom denníku Le Monde

Český miliardár Daniel Křetínský jedná s francúzskym finančníkom o kúpe podielu vo francúzskom denníku Le Monde.

Premiér: Rezort diplomacie sa stal terčom kybernetického útoku

2. Premiér: Rezort diplomacie sa stal terčom kybernetického útoku

Ministerstvo zahraničných vecí a európskych záležitostí SR sa stalo terčom kybernetického útoku.

Svrčeková odchádza z pozície hovorkyne SaS

3. Svrčeková odchádza z pozície hovorkyne SaS

Na komunikačnom oddelení strany Sloboda a solidarita sú zmeny.

Pribudli ďalšie mestá s optikou od Orangeu

4. Pribudli ďalšie mestá s optikou od Orangeu

Orange po Veľkom Mederi pripojil do svojej optickej siete ďalšie mestá. Dunajská Streda, Krompachy a Nováky tak rozšírili počet obcí, v ktorých môžu obyvatelia využívať optický internet a najzábavnejšiu Orange TV na optike.

RTVS už má náhradu za Petru Stano Maťašovskú

5. RTVS už má náhradu za Petru Stano Maťašovskú

Po rezignácií Petry Stano Maťašovskej má rozhlasové spravodajstvo nové vedenie.

Film Hovory s TGM hovorí o vášnivom vzťahu Masaryka, ktorý cenzúra do novín nepustila

6. Film Hovory s TGM hovorí o vášnivom vzťahu Masaryka, ktorý cenzúra do novín nepustila

Film režiséra Jakuba Červenku Hovory s TGM ukazuje prvého československého prezidenta Tomáša Garrigua Masaryka inak, než je známy z učebníc dejepisu.

 

Miloš Zeman bol v živom vysielaní opäť vulgárny

7. Miloš Zeman bol v živom vysielaní opäť vulgárny

Slová českého prezidenta z naživo vysielaného rozhovoru pre Český rozhlas kritizujú viacerí politici.

Vyhlásenie k roku od vraždy maltskej investigatívnej novinárky

8. Vyhlásenie k roku od vraždy maltskej investigatívnej novinárky

Presne pred rokom bola zavraždená maltská investigatívna novinárka Daphne Caruanová Galiziová.

Polícia robí u Kočnera aj v Bonaparte domové prehliadky, zo zásahu zverejnila fotky

9. Polícia robí u Kočnera aj v Bonaparte domové prehliadky, zo zásahu zverejnila fotky

Polícia v utorok ráno zverejnila fotografie z domových prehliadok.

Petra Stano Maťašovská končí vo funkcii šéfky rozhlasového spravodajstva RTVS

10. Petra Stano Maťašovská končí vo funkcii šéfky rozhlasového spravodajstva RTVS

Kontroverzné zásady, v ktorých odporúčala obmedziť opozíciu, necitovať súkromné médiá či nevysielať informácie o chystaných protestoch v Krátkych správach, stáli šéfku rozhlasového spravodajstva a publicistiky Petru Stano Maťašovskú miesto.

Najčítanejšie