Za emotívny príbeh o sestrách utýranej Lucky dostala JOJ ďalšiu vysokú pokutu Reprofoto: JOJ

Za emotívny príbeh o sestrách utýranej Lucky dostala JOJ ďalšiu vysokú pokutu

29.01.2020 15:52 | TV | mk

V roku 2016 televízia JOJ v relácii V Siedmom nebi odvysiela príbeh o dvoch maloletých sestrách utýranej Lucky, o problémoch týchto maloletých detí, ich traumách, týraní. Rada pre vysielanie a retransmisiu dala vtedy televízii pokutu 15 tisíc za to, že program svojím obsahom a spôsobom spracovania, a síce prezentovaním informácií o súkromí, striedaní zariadení poskytujúcich ústavnú starostlivosť, traumatických zážitkoch a problematickej psychike sestier, zasiahol do ich ľudskej dôstojnosti.

Televízia sa odvolala na Krajskom súde v Bratislave, ten odvolanie zamietol. Prešli tri roka a televízia odvysielala to isté v roku 2019 v repríze.

Rada dnes rozhodla o ďalšej pokute za ten istý príbeh – tentokrát vo výške 30 tisíc eur.

V príspevku moderátor a televízia podrobne opísali známy medializovaný príbeh malej Lucky a jej rodiny. Rodičia skončili vo väzení, médiá naživo vysielali pohreb dieťaťa, ktorého mŕtve telo rodičia ukrývali v byte, a osud ich detí.
Podľa rady program, v ktorom televízia plnila sen dvoch sestier Lucky, zasiahol do ich ľudskej dôstojnosti.

"Sme toho názoru, že v programe prezentované informácie o vzťahoch medzi rodičmi a deťmi, viacnásobnom striedaní profesionálnych rodín dievčat, o ich psychickom stave, traumatických zážitkoch a detailoch o ich životnej minulosti, či už u profesionálnej matky alebo matky a otčima, vzhľadom na ich citlivú povahu predstavujú súčasť intímnej sféry dievčat a sú predmetom ich súkromia a rodinného života," píše v stanovisku Kancelária rady, ktorá upozorňuje, že televízia nechránila súkromie dievčat. „V dôsledku uvedenia celého mena a priezviska, veku, doplnených vizuálnou zložkou podoby dievčat a ich hlasu v spojitosti s opakovaným uvedením skutočnosti, že ide o sestry utýranej Lucky je možné konštatovať, že boli na základe všetkých indícií jednoznačne konkretizované a identifikovateľné nielen pre ich užšie okolie, ale i širšiu verejnosť.“ Kancelária rady zároveň kritizuje necitlivý spôsob, akým televízia v prítomnosti dievčat informovala o úmrtí ich sestry.

Kancelária rady kritizovala aj emotívne ladený rozhovor moderátora Vila Rozborila s jedným z dievčat. „V demokratickej spoločnosti je v rôznych oblastiach života zaužívaný citlivejší prístup k deťom a inak tomu nesmie byť ani v mediálnej sfére. Máme za to, že samotné vedenie takéhoto rozhovoru je diskutabilné z hľadiska ochrany práv dieťaťa v súvislosti s prípadnou retraumatizáciou, nakoľko predstavuje otváranie negatívnych tém a spomínanie na traumatické zážitky (úmrtie člena rodiny, zlé zaobchádzanie), ktorými si dievčatá prešli. Výpoveď dievčaťa bola podfarbená sugestívnou hudbou a vizuálne prezentovaná dramatickými spomalenými zábermi. Celkový spôsob spracovania vyznieva emotívne, s úmyslom vyvolať u divákov pocity ľútosti voči dievčatám.“

"Téma príspevku je nepochybne spoločensky relevantná a je vo verejnom záujme informovať o možných zlyhaniach systému a nezabezpečení vhodnej a dostatočnej starostlivosti o maloletých zo strany štátu. Avšak aj v prípade informovania o verejne významných témach, v ktorých figurujú konkrétne osoby, je nevyhnutné zo strany vysielateľa zabezpečiť, aby danú informáciu podal v súlade s jej povahou a nevyhnutnosťou prezentovania tak, aby spôsobom odvysielania neprišlo k neodôvodnenému zásahu do práv takto prezentovaných osôb."

Televízia sa bránila. „Rada nie je odborne spôsobilou osobou na to, aby posudzovala v rámci svojej správnej úvahy a rozhodovacej činnosti psychický stav detí a aké následky majú psychické zážitky na osvojenie si určitých prejaov. V nadväznosti na uvedené má Vysielateľ za to, že nie je dôvod na začatie správneho konania, nakoľko v takomto prípade Rada nie je schopná dôsledne zistiť skutkový stav,“ reagovala v stanovisku pre radu televízia.



Šéfredaktor Denníka N zverejnil ospravedlnenie prezidentke, premiérovi aj čitateľom

Šéfredaktor Denníka N zverejnil ospravedlnenie prezidentke, premiérovi aj čitateľom

Denník N a šéfredaktor Denníka N Matúš Kostolný zverejnili ospravedlnenie.

Čaputová a Matovič si cez facebook posielajú odkazy

Čaputová a Matovič si cez facebook posielajú odkazy

To, že vláda chce plošne testovať na koronavírus celú populáciu pomocou armády, sa prezidentka Zuzana Čaputová, ktorá je veliteľkou Ozbrojených síl SR, dozvedela až z médií.

RTVS mení program, odvysiela mimoriadnu reláciu (VIDEO)

RTVS mení program, odvysiela mimoriadnu reláciu (VIDEO)

RTVS v súvislosti s aktuálnou pandemickou situáciou na Slovensku odvysiela dnes o 20.30 na Jednotke špeciálnu spravodajskú reláciu Druhá vlna venovanú zdravotníctvu.

Alarmujúci prieskum: Až 31% učiteľov II. stupňa ZŠ si myslí, že očkovanie proti korone je prípravou na čipovanie ľudí

Alarmujúci prieskum: Až 31% učiteľov II. stupňa ZŠ si myslí, že očkovanie proti korone je prípravou na čipovanie ľudí

Hoci odborníkmi overená očkovacia látka ešte nie je na trhu, hoaxoch o očkovaní, pôvode či existencii koronavírusu je neúrekom a to žiaľ, aj medzi ľuľmi, u ktorých sa predpokladá istá úroveň poznania a kritického myslenia.

Asistent poslanca Žigu kritizuje správanie premiéra v zákulisí diskusie na Markíze

Asistent poslanca Žigu kritizuje správanie premiéra v zákulisí diskusie na Markíze

V nedeľu bol hosťom televíznej diskusie Na telo aj premiér Igor Matovič.

Dezinfo scéna zneužila fotku z protestov Za slušné Slovensko

Dezinfo scéna zneužila fotku z protestov Za slušné Slovensko

V sobotu bol v Bratislave nepovoleného protest, počas ktorého fanúšikovia Ultras Slovan a prívrženci Kotlebovcov pred Úradom vlády skandovali hanlivé heslá a vzduchom lietali dymovnice, kamene aj dlažobné kocky a zasahovali policajní ťažkoodenci.

Tip ako ušetriť: 4ka odmení zákazníkov za platbu kartou

Tip ako ušetriť: 4ka odmení zákazníkov za platbu kartou

Ak sa zákazník rozhodne platiť za svoj paušál SLOBODA ∞+ automatickou platbou zo svojej karty, dostane ho každý mesiac len za 20 eur, namiesto pôvodných 22.

V Plus 7 dní skončila redaktorka Nina Košecká

V Plus 7 dní skončila redaktorka Nina Košecká

V Plus 7 dní skončila redaktorka Nina Košecká. O svojom odchode informovala statusom na facebooku.

Poslanec Čekovský podal trestné oznámenie pre podozrenie z prelievania štátnych peňazí z TASR do súkromných rúk

Poslanec Čekovský podal trestné oznámenie pre podozrenie z prelievania štátnych peňazí z TASR do súkromných rúk

Poslanec NR SR Kristián Čekovský (OĽANO) dnes na Generálnu prokuratúru doručil trestné oznámenie na neznámeho páchateľa za činnosť vo verejnoprávnej TASR a spriaznených spoločnostiach od roku 2013, keď bol šéfom TASR terajší riaditeĽ RTVS Jaroslav Rezník, až doteraz.

V Prahe a Brne začne vychádzať bezplatný týždenník Náš region

V Prahe a Brne začne vychádzať bezplatný týždenník Náš region

V Praze a v Brně začnou od příštího týdne vycházet lokální mutace bezplatného týdeníku Náš region. Předpokládá se náklad kolem 150.000 kusů. Oznámilo to dnes vydavatelství A 11.

Najčítanejšie