Ako vyzerala ideológia a propaganda v slovenskom filme?

Ako vyzerala ideológia a propaganda v slovenskom filme?

15.04.2017 21:20 | Hoaxy | mk, VŠMU

V týchto dňoch sa na pulty kníhkupectiev dostáva kniha filmového kritika a vedca Martina Ciela, ktorá ukazuje, ako sa politická moc na Slovensku prejavila v rôznych režimoch.

 

 

Monografia Film a politika s podtitulom Ideológia a propaganda v slovenskom filme 1939 – 1989 skúma, ako a akými spôsobmi sa politika prejavovala v rôznych abnormálnych, neštandardných politicko-spoločenských situáciách a režimoch, ktoré existovali na Slovensku v rokoch 1939 až 1989.

"Akým spôsobom propaganda politickú ideológiu verbalizovala či zobrazovala, pričom propaganda je tu chápaná ako skrytá manipulácia s významami, symbolmi alebo emóciami s účelom ovplyvniť adresáta a vyvolať konkrétne predstavy a asociácie smerujúce k súhlasu s ideologickým zámerom," píše o knihe Filmová a televízna fakulta VŠMU.

Ukážka z kapitoly Týždeň vo filme:

Týždeň vo filme (neformálne „týždenník", „žurnál", od roku 1983 Kinožurnál, striedal sa s Československým filmovým týdenníkem, oba boli dvojjazyčné) je názov súboru publicistických alebo spravodajských reportáží, ktoré sa od roku 1945 až do konca osemdesiatych rokov premietali pred každým filmovým predstavením. Pripravoval ho Spravodajský film, štúdio patriace pod Slovenskú filmovú tvorbu – názvy sa v priebehu rokov rôzne menili, od roku 1948 do roku 1965 sa udialo približne dvadsať reorganizácií. Štandardne sa skladal z krátkych jedno až trojminútových reportáží a zo spravodajských šotov (niekedy len polminútových), trval približne desať, niekedy až pätnásť minút. Filmoví diváci chodiaci v Československu do kina pred rokom 1989 si ťažko vymažú z pamäti intenzívnu spomienku na jeho úvodnú znelku. Jeho úlohou bolo zaznamenať významné a spoločensky aktuálne udalosti týždňa. Koncom šesťdesiatych rokov sa mu to občas i darilo. Počas normalizácie bol často zdrojom vtipov a zábavy nad tým, ako sa jeho reprezentácia reality rozchádza so skutočnosťou. V súvislosti s témou tohto textu sa však pozrieme na jeho začiatky – na to, ako sa podieľal na ideologickej indoktrinácii divákov, ako ich viedol ku komunizmu a socialistickému internacionalizmu, v prípade ČSSR aj k „československej vzájomnosti", aké proklamácie vydával za skutočnosť a aké stratégie používal na reprezentáciu reality. Pravda je, že mu to veľmi nevychádzalo. Relatívne slobodné povojnové voľby (konajúce sa pod stále sa vzďaľujúcim pohľadom Spojencov) vo Východnom bloku dopadli pre komunistov fiaskom, v Československu bol dokonca na prebratie moci nutný vládny prevrat. Vydesení miestni komunisti a ich sovietski poradcovia nič také nečakali – boli presvedčení, že povojnové obyvateľstvo bude voliť masovo komunistické strany. Nestalo sa tak. Profesionálni ideológovia sa rozdelili na dva názorové prúdy. Na jednej strane časť z nich tvrdila, že propaganda by mala byť umiernenejšia a sofistikovanejšia, pretože na ľudí v Československu (Poľsku, Maďarsku atď.), ktorí zažili predvojnové obdobie demokracie propagandistické vzory prevzaté zo ZSSR nefungujú. Na druhej strane sa vyčlenil tzv. tvrdý prúd, ktorý na prelome rokov 1947/1948 definitívne zvíťazil (43) a určil taktiku smerovania do budúcnosti – čím viac prvoplánovej masovej propagandy, tým lepšie, tomu aj obyvatelia bývalých demokracií podľahnú. Lenže čím viac propagandy neznamená zároveň tým väčšiu presvedčivosť, ako sa ukázalo. Preto v období po roku 1948 môžeme vidieť a počuť v Týždňoch vo filme skutočne ťažko uveriteľné veci.
Spôsoby a stratégie reprezentácií obrazov sa totiž prispôsobili ideológii. Ideológia v bola, ako sme už spomenuli vyššie, systémom s vlastnou logikou, ktorý využíval reprezentácie obrazov, ideí či koncepcií za účelom spracovať myslenie obyvateľstva tak, aby spolupracovalo s mocou. V tomto prípade mal tento systém obyvateľstvo v prvom rade sovietizovať. Okrem iného mal za úlohu aj vymazať obyvateľstvu pamäť na demokratický spôsob existencie pred vojnou, prípadne tieto spomienky na minulosť sfalšovať a negativizovať. Používanie výrazových schém bolo tak ako v hranom filme podriadené propagande. Propagandistický účel bol evidentný a prítomný. Problém bol aj v spravodajstve v tom, že propaganda, čiže realizácia spomenutej ideologickej koncepcie bola opäť vyprázdnená, skutočnosti neprimeraná.

pošli na vybrali.sme.sk


Wanda Adamík Hrycová sa stala opäť prezidentkou filmovej a televíznej akadémie

Wanda Adamík Hrycová sa stala opäť prezidentkou filmovej a televíznej akadémie

Valné zhromaždenie Slovenskej filmovej a televíznej akadémie (SFTA) si zvolilo nových členov prezídia. Tí následne jednohlasne potvrdili v pozícii prezidentky SFTA Wandu Adamík Hrycovú a zvolili dvojicu nových viceprezidentov Katarínu Krnáčovú a Tibora Búzu.

Křetinský a Tkáč vlastnia podiel v nemeckej ProSiebenSat.1

Křetinský a Tkáč vlastnia podiel v nemeckej ProSiebenSat.1

Skupina Czech Media Invest (CMI), ktorú spoluvlastní český podnikateľ Daniel Křetínský a má v nej podiel aj Patrik Tkáč, kúpila podiel zhruba 4,07 percenta v nemeckej televíznej a rozhlasovej spoločnosti ProSiebenSat.1 Media.

Jeden z obvinených z vraždy Kuciaka sa dohodol na znížení trestu

Jeden z obvinených z vraždy Kuciaka sa dohodol na znížení trestu

Dohodu o vine a treste dnes s prokurátorom uzavrel Zoltán Andrusko, sprostredkovateľ minuloročnej vraždy Jána Kuciaka a Martiny Kušnírovej.

Kočnerova Threema: Novinárka Ruttkayová si vypýtala od Kočnera na dovolenku. Z médií sa teraz sťahuje

Kočnerova Threema: Novinárka Ruttkayová si vypýtala od Kočnera na dovolenku. Z médií sa teraz sťahuje

Pokrivený imidž štátnej tajomníčky ministerstva spravodlivosti Moniky Jankovskej mala na žiadosť Mariana Kočnera v médiách napravovať redaktorka Martina Ruttkayová. Od Kočnera si podľa komunikácie z Kočnerovej Threemy vypýtala peniaze na dovolenku za pomoc pri odchode ministerky Lucie Žitňanskej.

České médiá sú pod tlakom, uvádza Európska novinárska federácia

České médiá sú pod tlakom, uvádza Európska novinárska federácia

Česká média jsou pod tlakem veřejnosti a politiků, část mediálního trhu navíc stále nepřímo ovládá premiér Andrej Babiš, uvádí zpráva Evropské novinářské federace (EJF), na kterou upozornil zpravodajský server iRozhlas.

Kvôli škandalóznej stopke odvolali šéfa bulharského rádia

Kvôli škandalóznej stopke odvolali šéfa bulharského rádia

Odvolanie generálneho riaditeľa bulharského verejnoprávneho rozhlasu BNR Svetoslava Kostova dnes schválila bulharská Rada pre elektronické médiá (SEM).

Dano Dangl o novej Mall.tv: Vyrábame necenzurovaný obsah, nepozeráme sa na to, či sa niekto urazí (VIDEO)

Dano Dangl o novej Mall.tv: Vyrábame necenzurovaný obsah, nepozeráme sa na to, či sa niekto urazí (VIDEO)

Už mesiac na Slovensku vysiela nová internetová televízna platforma Mall.tv. Má veľké ambície, chce "dobyť slovenský trh".

Markíza kvôli násiliu nečakane vylúčila z Farmy jedného súťažiaceho (VIDEO)

Markíza kvôli násiliu nečakane vylúčila z Farmy jedného súťažiaceho (VIDEO)

Televízia Markíza dnes oznámila, že z reality šou Farma vylúčila jedného zo súťažiacich - Mateja Jurkoviča.

Marocký kráľ omilostil novinárku odsúdenú za interrupciu

Marocký kráľ omilostil novinárku odsúdenú za interrupciu

Marocký kráľ včera omilostil novinárku Hadžáru Rajsúníovú, ktorá bola minulý mesiac odsúdená k ročnému väzenia za nemanželský sex a interrupciu spolu so svojím snúbencom, lekárom a dvoma jeho kolegami.

Kontroverznej piesni Elánu dali viaceré rádiá stopku, čo hovorí na kritiku skupina Elán? (VIDEO)

Kontroverznej piesni Elánu dali viaceré rádiá stopku, čo hovorí na kritiku skupina Elán? (VIDEO)

Najnovší počin skupiny Elán videoklip Bulvárne krysy vyvolal nielen medzi novinármi ale aj mnohými fanúšikmi skupiny pobúrenie a kritiku.

Najčítanejšie