Čínská CITIC ovládla majoritu v Soukupovej agentúre Médea Foto: TV Barrandov

Čínská CITIC ovládla majoritu v Soukupovej agentúre Médea

18.04.2020 14:01 | Česko | ČTK

Čínská finanční skupina CITIC získala majoritní podíl 57 procent v jedné z největších tuzemských mediálních agentur Médea. Původní vlastník 30 procent akcií využil svou opci, a v agentuře tak má prostřednictvím své společnosti Rainbow Wisdom Investment více procent než její druhý majitel Jaromír Soukup. Ten dál drží většinu ve společnosti Empresa Media, která provozuje Televizi Barrandov nebo vydává časopisy Týden či Sedmička. Uvedl to server Hlídací pes.

 

Čínskému státnímu koncernu se tak podle serveru otevírá cesta k vlivu na většinu tuzemských médií. Ta jsou často závislá na příjmech z inzerce, kterou u nich zadává právě Médea. Tato mediální agentura podle serveru obhospodařuje reklamní rozpočty na úrovni tří miliard korun ročně.

Hlavními strůjci obchodu jsou podle Hlídacího psa bývalý ministr obrany a volební manažer ČSSD Jaroslav Tvrdík a poradce prezidenta Miloše Zemana Martin Nejedlý. "Nejedlý a spol. se dlouhodobě snažili o ovládnutí agentury Médea, která dotuje chod prodělečné televize," uvedl před týdnem web Neovlivní.cz.

Společnost Rainbow Wisdom Investment získala loni na podzim nepravomocné svolení antimonopolního úřadu nutné k tomu, aby se mohla podílet na kontrole firem Empresa Media a Médea. Rainbow Wisdom Investment, kterou založila čínská státní skupina CITIC pro působení v Česku, získala podíly v obou společnostech loni v červnu, kdy přebírala aktiva holdingu CEFC China. V Empresa Media získala 49 procent, v marketingové Médea Group 30 procent.

Podle hlavního ekonoma Czech Fund Lukáše Kovandy získává v nebývalé míře od roku 1993 na tuzemské mediální scéně vliv většinově státní subjekt. "Koncern CITIC je totiž v majetku čínského ministerstva financí. Média typu České televize nebo Českého rozhlasu mají veřejnoprávní, nikoli státní status. Jedná se tak vlastně o novou situaci. Lze předpokládat, že v podstatné části tuzemské mediální scény zesílí vliv Číny a míra prosazování jejích zájmů," řekl ČTK.

Změna vlastnických poměrů může podle mediálního experta Jana Potůčka znamenat vážný problém pro TV Barrandov a další tituly Empresy, protože Soukup zisky z Médey svoje média dotoval.

Mediální dům Empresa Media patří podle webových stránek firmy mezi největší česká vydavatelství. Vydává například časopisy Týden, Sedmička či Interview a knihy. Na přelomu let 2012 a 2013 do skupiny přibyla televize Barrandov.

Mediální agentura Médea funguje jako zprostředkovatel při zadávání reklamy mezi firmami a médii. Soukup ji převzal koncem 90. let a vybudoval z ní jednoho z hlavních hráčů na českém trhu.

Inzerce v tisku se podle údajů Nielsen Admosphere pohybuje kolem 20 miliard korun ročně, objem reklamy v televizi loni přesáhl 57 miliard, na internetu zadavatelé za inzerci vydali 34 miliard korun.



Microsoft chce nahradiť novinárov systémom umelej inteligencie

Microsoft chce nahradiť novinárov systémom umelej inteligencie

Americká technologická spoločnosť Microsoft chce nahradiť niekoľko desiatok novinárskych pozícií robotickým systémom umelej inteligencie.

Seriál No počkaj, zajac! pokračuje novými epizódami (VIDEO)

Seriál No počkaj, zajac! pokračuje novými epizódami (VIDEO)

Obľúbený, pôvodne sovietsky kreslený seriál pre deti No počkaj, zajac! sa rozšíri o ďalšie desiatky epizód. Premiéra prvej z nich bude v Rusku na prelome leta a jesene.

RTVS naživo odvysiela druhý pokus letu kozmickej lode do vesmíru (VIDEO)

RTVS naživo odvysiela druhý pokus letu kozmickej lode do vesmíru (VIDEO)

Let historicky prvej vesmírnej lode súkromnej výroby v stredu 27. mája pre nepriaznivé počasie nevyšiel. Druhý pokus je naplánovaný na dnes, sobotu 30. mája.

Nora Gubková bude vo vedení rozhlasového spravodajstva

Nora Gubková bude vo vedení rozhlasového spravodajstva

Bývalá dlhoročná hovorkyňa Nora Gubková len pred pár dňami nastúpila do RTVS ako editorka a už mieri medzi šéfov spravodajstva.

Rezník zosadil vedenie televízneho spravodajstva RTVS

Rezník zosadil vedenie televízneho spravodajstva RTVS

V RTVS v televíznej časti spravodajstva a publicistiky to posledné dni vrie. Medzi členmi vedenia spravodajstva sú nezhody. Až také, že ich riešila Rada RTVS.

Abstinujúci gambler prehovoril o svojej závislosti

Abstinujúci gambler prehovoril o svojej závislosti

„Nevenujem majiteľom ani prevádzkovateľom stávkových kancelárií.“ Píše v úvode knihy Gambler samotný autor. Aj on

Markíza bude mať špeciálny večer - Spolu pre Slovensko (VIDEO)

Markíza bude mať špeciálny večer - Spolu pre Slovensko (VIDEO)

Televízia Markíza odvysiela v nedeľu, 7. júna 2020, so začiatkom o 20:30 charitatívny večer s názvom Spolu pre Slovensko. V spolupráci so Slovenskou sporiteľňou prinesie na obrazovky program, v rámci ktorého sa známe osobnosti predstavia spoločne s hrdinami z prvej línie v boji s COVID-19.

Moderátorka BBC skončila potom, čo premiéra kritizovala za poradcu

Moderátorka BBC skončila potom, čo premiéra kritizovala za poradcu

Moderátorka britskej vysielacej spoločnosti BBC dočasne skončila s účinkovaním vo svojej relácii potom, čo sa kriticky vyjadrila k súčasnej afére premiérovho poradcu Dominika Cummingsa.

Riaditeľ ČT: Časti poslancov vyhovuje stupňujúci sa tlak na ČT

Riaditeľ ČT: Časti poslancov vyhovuje stupňujúci sa tlak na ČT

 

Generálního ředitele České televize (ČT) Petra Dvořáka výsledek dnešní volby do Rady ČT nepřekvapil. Část poslanců se podle něj dlouhodobě netají tím, že jim vyhovuje, když se tlak na ČT a její nezávislost stupňuje. Dvořák to uvedl ve stanovisku zveřejněném na twitteru České televize. Sněmovna zvolila do Rady ČT ekonomku Hanu Lipovskou, novináře Pavla Matochu a moderátora Lubomíra Veselého známého pod jménem Luboš Xaver Veselý.

"Výsledek volby pro mě není překvapivý. Část poslanců se dlouhodobě netají tím, že jí vyhovuje stav, kdy se tlak na Českou televizi a její nezávislost stupňuje, k čemuž má možná směřovat i personální obměna Rady ČT," uvedl Dvořák.

O této skutečnosti podle něj svědčil nedávný dopis předsedy sněmovního volebního výboru Stanislava Berkovce (ANO) o kandidátech do rady. Berkovec v e-mailu u kandidátů například analyzoval, zda případné zvolení vzbudí protesty médií a zda by mohli v radě zastupovat zájmy generálního ředitele.

"Nemohu tak nyní jako ředitel televize, kterou Rada ČT kontroluje, vyslovit nic jiného než víru v to, že přístup všech jejích členů k České televizi bude konstruktivní, objektivní a bude respektovat zákon a Kodex ČT," dodal Dvořák.

Většina opozice výsledek volby kritizuje. ODS jej považuje za ohrožení svobody a nezávislosti fungování veřejnoprávního média. Podle předsedy Pirátů Ivana Bartoše je volba výsledkem nedůstojného politického handlu. Místopředseda hnutí STAN Petr Gazdík považuje volbu za alarmující a za ohrožení nezávislosti jednoho ze stěžejních pilířů demokracie. TOP 09 hovořila o černém dni pro svobodu českého mediálního prostředí a ČT jako takovou. Rozčarování dal najevo i poslanec koaliční ČSSD Roman Sklenák.

Rada ČT je orgán, jehož prostřednictvím veřejnost uplatňuje své právo kontroly tohoto veřejnoprávního média. Do působnosti rady náleží například jmenování a odvolání generálního ředitele a schvalování rozpočtu.

Online účet zadarmo cez Georgea propaguje známy herec (VIDEO)

Online účet zadarmo cez Georgea propaguje známy herec (VIDEO)

Slovenská sporiteľňa prichádza s novou kampaň, ktorou tvárou je herec Marián Mitáš.

Najčítanejšie