Slovenského rodu som, šunka moja – peripetie Trendu okolo promočlánku o firme Penty Reprofoto Mecom/

Slovenského rodu som, šunka moja – peripetie Trendu okolo promočlánku o firme Penty

11.08.2020 12:41 | Blog | Miroslava Kernová*

Spoločnosť na výrobu mäsiarskych výrobkov Mecom, ktorú prostredníctvom spoločnosti Carnibona kontroluje Penta, má aktuálne rozsiahlu kampaň, že jej výrobky sú zo slovenského mäsa. Propagovať novú stratégiu sa snaží aj ekonomický týždenník Penty – Trend. Na konci júla zverejnil PR rozhovor so šéfom Mecomu, v pondelok redakčný text, okolo ktorého sa za posledných 24 hodín diali zvláštne veci.

V pondelok ráno vyšiel na titulke webu Trendu oslavný článok o Mecome s názvom „Slovenského rodu som, šunka moja. Nový rad produktov Mecomu má byť výlučne z domácich surovín.“ Pod článkom bol podpísaný redaktor Zoltán Racz.

Redakčný článok Trendu  z 10.8. ráno

V článku sa venoval novým plánom Mecomu, ich kampani, aj bitúnku, s ktorým Mecom začal spolupracovať. Redaktor nechal šéfa Mecomu sa pochváliť úspechmi, plánmi, investíciami a nechal ho aj kritizovať štát (bez reakcie druhej strany), že systematicky nepodporuje mäsospracujúci priemysel. Celý text vyznieval ako promo pre Mecom a bol zaradený medzi hlavnými článkami na titulke a ako exkluzívny – časť článku, v ktorej bol oznam o tom, že Trend aj Mecom, patria jednému majiteľovi, bola viditeľná len pre platiacich čitateľov.

V pondelok popoludní oslavný článok už nebol podpísaný redaktorom Raczom ale označený ako PR:

Článok  Trendu (už ako PR) z 10.8. o 13:00

Prečo sa z "exkluzívneho" redakčného článku Trendu stal PR text?

Pýtala som sa v pondelok redaktora, ktorý bol pod článkom podpísaný, aj šéfredaktora. Redaktor zatiaľ neodpovedal. Šéfredaktor Trendu Tomáš Skřivánek odpísal, že je na dovolenke a „netuší a nevie na otázky odpovedať" a odkázal ma na vedúceho redaktora Petra Scherhaufera, v ktorého tíme redaktor Racz pôsobí.

„Kolegov článok, ktorý vyplynul z tlačovej konferencie firmy Mecom, nespĺňal štandardy redakčného materiálu, nakoľko bol zameraný na produkty firmy. V takejto podobe nemal byť zverejnený, čo je chyba Trendu. Rovnako nešťastne však bol neskôr označený ako PR článok, a to v snahe redaktora v rýchlosti napraviť situáciu," odpísal Scherhaufer okolo 15:00. Napriek tomu až do nasledujúceho dňa Trend tento text, ktorý "nespĺňal štandardy redakčného materiálu" a "nemal byť zverejnený" držala redakcia na titulke. "Redaktor aktuálne pracuje na novej verzii článku, ktorá má reflektovať to, čo bol pôvodný zámer a zmysel návštevy tlačovej konferencie - napísať materiál o tom, ako vlani hospodárili a v akej situácii sa dnes nachádzajú mäsiari na Slovensku,“ dodal Scherhaufer.

Druhý deň po mojich otázkach sa PR článok zmenil opäť na redakčný. Podpísaný je pod ním opäť redaktor Racz. Z článku bez vysvetlenia zmizol oslavný text promujúci nové produkty Mecomu, z titulku zmizol reklamný slogan Mecomu a aj reklamné fotky a spoty. Redaktor v novej verzii článku dal priestor okrem šéfa Mecomu aj zástupcom konkurenčných firiem: Tauris, ktorý predbehol Mecom v zisku, a píše aj o Hyze a ďalších.