Penta čistí redakciu Trendu, zbavila sa ľudí, ktorí sa ozvali proti zásahom zhora Reprofoto Trend

Penta čistí redakciu Trendu, zbavila sa ľudí, ktorí sa ozvali proti zásahom zhora

01.04.2020 15:35 | Blog | Miroslava Kernová*

Penta si s nákazou koronavírusu vyčistila redakciu od kritických a "neposlušných" redaktorov.

Minulý štvrtok 9:47 prišla redaktorom Trendu správa, aby sa dostavili na 11:00 do redakcie. Väčšina redakcie kvôli nákaze pracuje z domu, niektorí aj spoza hraníc. Mnohí sa nedokázali tak rýchlo dostaviť do redakcie, aby si vypočuli správu, že viacerí končia.

Podrobnosti: Vydavateľstvo Penty prepúšťa, v Trende končí 8 ľudí vrátane zástupkyne šéfredaktora

Vedenie Trendu im oznámilo, že prepúšťa z redakcie približne 8 ľudí. Na zozname sú nielen dlhoroční redaktori, ktorých články patrili medzi najzásadnejšie, ale hlavne tí, ktorí posledné týždne kritizovali zvláštne praktiky vedenia aj vydavateľstva Penty News and Media Holding, ktoré šli po ruke záujmom majiteľa a inzerentov.

Vzbura proti kontroverznému inzerátu Čínskej ambasády

Minulý rok vyšiel na stránkach Trendu inzerát, ktorý pomáhal šíriť dezinformácie Číny

Začiatkom marca mal byt zverejnený ďalší podobný inzerát čínskej ambasády, tentokrát o šírení paniky z nákazy koronavírusom a o tom, ako čínska vláda perfektne zvláda epidémiu a že vlastne o nič nejde. Veľká časť redakcie sa proti publikovaniu inzerátu postavila. Podľa nich text inzerátu obsahoval hrubo zavádzajúce a lživé tvrdenia a od vedenia žiadali, aby ho odmietli zverejniť. Inzerát po tlaku redaktorov v Trende nevyšiel.

Článok o konci šéfa Kauflandu sa stratil

Ďalšie napätie medzi vedením a redakciou vzniklo, keď zmizol článok o tom, že v Kauflande po troch týždňoch skončil nový šéf. Článok vyšiel na webe 18. marca, no po niekoľkých hodinách z neho zmizol. Redaktori sa dozvedeli, že po telefonáte z firmy vedeniu vydavateľstva ho šéfovia redakcie stiahli. Redaktori vedeniu adresovali list, v ktorom napísali, že je podľa nich neprípustné, aby sa po jednom telefonáte z firmy, o ktorej sa píše, stiahol článok či zmenila fotka pri článku. V liste vyslovili aj vážne znepokojenie nad tým, že si šéfredaktor Tomáš Škřivánek nestojí za svojim tímom ale za obchodnými plánmi vydavateľstva a že sa im nepáči pracovať v časopise, ktorý riadia inzerenti a nie šéfredaktor. Zároveň požiadali, aby článok v pôvodnej verzii publikovali, a aj písomnú garanciu, že vydavateľ nebude zasahovať do obsahu týždenníka.

Článok vedenie opäť zverejnilo, no garancie nezasahovania do obsahu sa redaktori zjavne nedočkali. Namiesto toho dostali hlavní kritici o pár dní výpoveď - medzi nimi zástupkyňa šéfredaktora Eva Mihočková či Peter Kapitán. Z 13 redaktorov, ktorí sa podpísali pod list vedeniu, dostalo výpoveď päť ľudí. Ďalšie dve redaktorky, ktoré list podpísali, sa rozhodli odísť samé.

Vedenie pri výpovediach síce argumentovalo potrebou redukovať náklady o 25 percent, je to ale zjavne len naoko, keďže do Trendu sa práve prijímajú noví redaktori. A vedenie odmietlo návrh prepúšťaných, že kvôli redukcii nákladov sú ochotní ísť s platom dole.

Vedenie Trendu ide po ruke Pente

Sklamanie u viacerých redaktorov vyvolal aj komentár zástupcu šéfredaktora Ronalda Ižipa s názvom Slovensko netrápi lex Haščák, v ktorom neskrývane obhajoval záujmy majiteľa vydavateľstva Penty, či postup šéfredaktora Tomáša Škřivánka, ktorý po skončení služby vydávajúceho editora vymenil kritický článok o palgiátorstve majiteľa Penty za agentúrnu správu.

Podrobonosti: Trend zmazal pôvodný článok o svojom majiteľovi – plagiátorovi. Článok sme pre vás zachránili (FOTO)

Vo vydavateľstve Pente jednoducho využili situáciu a zbavili sa nepohodlných ľudí, ktorí sa dožadovali redakčnej slobody a nezávislosti od záujmov majiteľa a inzerentov. Minulý rok Penta zmenila vedenie Trendu, teraz čistí aj redakciu. 

Pokúšame sa získať vyjadrenie šéfa vydavateľstva aj šéfredaktora Trendu.

*Autorka článku v minulosti pracovala vo vydavateľstve Trendu

Zaujíma vás zákulisie médií, sledujte nás aj na Facebooku.



Microsoft chce nahradiť novinárov systémom umelej inteligencie

Microsoft chce nahradiť novinárov systémom umelej inteligencie

Americká technologická spoločnosť Microsoft chce nahradiť niekoľko desiatok novinárskych pozícií robotickým systémom umelej inteligencie.

Seriál No počkaj, zajac! pokračuje novými epizódami (VIDEO)

Seriál No počkaj, zajac! pokračuje novými epizódami (VIDEO)

Obľúbený, pôvodne sovietsky kreslený seriál pre deti No počkaj, zajac! sa rozšíri o ďalšie desiatky epizód. Premiéra prvej z nich bude v Rusku na prelome leta a jesene.

RTVS naživo odvysiela druhý pokus letu kozmickej lode do vesmíru (VIDEO)

RTVS naživo odvysiela druhý pokus letu kozmickej lode do vesmíru (VIDEO)

Let historicky prvej vesmírnej lode súkromnej výroby v stredu 27. mája pre nepriaznivé počasie nevyšiel. Druhý pokus je naplánovaný na dnes, sobotu 30. mája.

Nora Gubková bude vo vedení rozhlasového spravodajstva

Nora Gubková bude vo vedení rozhlasového spravodajstva

Bývalá dlhoročná hovorkyňa Nora Gubková len pred pár dňami nastúpila do RTVS ako editorka a už mieri medzi šéfov spravodajstva.

Rezník zosadil vedenie televízneho spravodajstva RTVS

Rezník zosadil vedenie televízneho spravodajstva RTVS

V RTVS v televíznej časti spravodajstva a publicistiky to posledné dni vrie. Medzi členmi vedenia spravodajstva sú nezhody. Až také, že ich riešila Rada RTVS.

Abstinujúci gambler prehovoril o svojej závislosti

Abstinujúci gambler prehovoril o svojej závislosti

„Nevenujem majiteľom ani prevádzkovateľom stávkových kancelárií.“ Píše v úvode knihy Gambler samotný autor. Aj on

Markíza bude mať špeciálny večer - Spolu pre Slovensko (VIDEO)

Markíza bude mať špeciálny večer - Spolu pre Slovensko (VIDEO)

Televízia Markíza odvysiela v nedeľu, 7. júna 2020, so začiatkom o 20:30 charitatívny večer s názvom Spolu pre Slovensko. V spolupráci so Slovenskou sporiteľňou prinesie na obrazovky program, v rámci ktorého sa známe osobnosti predstavia spoločne s hrdinami z prvej línie v boji s COVID-19.

Moderátorka BBC skončila potom, čo premiéra kritizovala za poradcu

Moderátorka BBC skončila potom, čo premiéra kritizovala za poradcu

Moderátorka britskej vysielacej spoločnosti BBC dočasne skončila s účinkovaním vo svojej relácii potom, čo sa kriticky vyjadrila k súčasnej afére premiérovho poradcu Dominika Cummingsa.

Riaditeľ ČT: Časti poslancov vyhovuje stupňujúci sa tlak na ČT

Riaditeľ ČT: Časti poslancov vyhovuje stupňujúci sa tlak na ČT

 

Generálního ředitele České televize (ČT) Petra Dvořáka výsledek dnešní volby do Rady ČT nepřekvapil. Část poslanců se podle něj dlouhodobě netají tím, že jim vyhovuje, když se tlak na ČT a její nezávislost stupňuje. Dvořák to uvedl ve stanovisku zveřejněném na twitteru České televize. Sněmovna zvolila do Rady ČT ekonomku Hanu Lipovskou, novináře Pavla Matochu a moderátora Lubomíra Veselého známého pod jménem Luboš Xaver Veselý.

"Výsledek volby pro mě není překvapivý. Část poslanců se dlouhodobě netají tím, že jí vyhovuje stav, kdy se tlak na Českou televizi a její nezávislost stupňuje, k čemuž má možná směřovat i personální obměna Rady ČT," uvedl Dvořák.

O této skutečnosti podle něj svědčil nedávný dopis předsedy sněmovního volebního výboru Stanislava Berkovce (ANO) o kandidátech do rady. Berkovec v e-mailu u kandidátů například analyzoval, zda případné zvolení vzbudí protesty médií a zda by mohli v radě zastupovat zájmy generálního ředitele.

"Nemohu tak nyní jako ředitel televize, kterou Rada ČT kontroluje, vyslovit nic jiného než víru v to, že přístup všech jejích členů k České televizi bude konstruktivní, objektivní a bude respektovat zákon a Kodex ČT," dodal Dvořák.

Většina opozice výsledek volby kritizuje. ODS jej považuje za ohrožení svobody a nezávislosti fungování veřejnoprávního média. Podle předsedy Pirátů Ivana Bartoše je volba výsledkem nedůstojného politického handlu. Místopředseda hnutí STAN Petr Gazdík považuje volbu za alarmující a za ohrožení nezávislosti jednoho ze stěžejních pilířů demokracie. TOP 09 hovořila o černém dni pro svobodu českého mediálního prostředí a ČT jako takovou. Rozčarování dal najevo i poslanec koaliční ČSSD Roman Sklenák.

Rada ČT je orgán, jehož prostřednictvím veřejnost uplatňuje své právo kontroly tohoto veřejnoprávního média. Do působnosti rady náleží například jmenování a odvolání generálního ředitele a schvalování rozpočtu.

Online účet zadarmo cez Georgea propaguje známy herec (VIDEO)

Online účet zadarmo cez Georgea propaguje známy herec (VIDEO)

Slovenská sporiteľňa prichádza s novou kampaň, ktorou tvárou je herec Marián Mitáš.

Najčítanejšie