V RTVS stopli pripravené reportáže o Dankovi a Zsuzsovej, dvaja redaktori dali výpoveď Ilustr. foto: Facebook SNS

V RTVS stopli pripravené reportáže o Dankovi a Zsuzsovej, dvaja redaktori dali výpoveď

30.01.2020 17:41 | Blog | Miroslava Kernová

Jednou z hlavných tém spravodajských médií tento utorok a v stredu bolo zverejnenie komunikácie medzi predsedom parlamentu Andrejom Dankom a volavkou Mariana Kočnera Alenou Zsuzsovou, ktorá je s ním obžalovaná v kauze vraždy Jána Kuciaka. Nahrávky telefonátov, ktoré sa našla v mobile Kočnera, je dôkazom toho, že Danko v minulosti nehovoril úplnú pravdu a aj toho, že jeden z najvyšších ústavných činiteľov mohol byť Kočnerom vydieraný.

 V Slovenskom rozhlase už dlhodobo pristupujú k Dankovi veľmi ohľaduplne, až tak, že témy, ktoré by jeho obraz mohli poškodiť, minimalizujú alebo nepúšťajú vôbec, naopak, jeho predvolebným témam dávajú pomerne exkluzívny priestor – príkladom je niekoľko hodinové vysielanie o tom, aké sú užitočné dovolenkovú preukazy, čo je jedna z hlavných predvolebných agend SNS.

V utorok večer sa o rozhovore jedného z najvyšších ústavných činiteľov s Kočnerovou volavkou do Rádiožurnálu o 18:00 dostala len krátka čítaná správa. No do Rádiožurnálu o 22:00 už bola podľa informácií Omediach.com pripravená plnohodnotná reportáž. Do vysielania sa však nedostala, dostala stopku. Do ranného Rádiožurnálu o 07:00, ktorý patrí medzi hlavné formáty rozhlasu a kde sú zvyčajne hlavné udalosti dňa, bola reportáž pripravená. No tiež dostala stopku. Zásah z hora nám potvrdili viaceré zdroje blízke RTVS.

Vo štvrtok ráno bolo na rannej porade oznámené, že z rozhlasového spravodajstva odchádza redaktor Erik Potocký a popoludní sa rozhodol odísť aj ďalší redaktor Michal Katuška. (Vetu o tom, ako bol odchod presne oznámený, sme upravili - pozn.red.). Stopka reportáži o Dankovi mala byť údajne u redaktora a moderátora Katušku poslednou kvapkou pri jeho rozhodovaní.

"Výpoveď som odovzdal 15.januára, takže priamo nesúvisí s udalosťami tohto týždňa. Moje rozhodnutie je však výsledkom dlhodobého výskytu podobných udalostí a atmosférou v RTVS," povedal pre Omediach.com redaktor Potocký, potvrdil, že ráno na porade to jeho nadriadený oznámil kolegom. "Svoj odchod som nemal v úmysle nijako medializovať ani o ňom písať na sociálnych sieťach. Je mi ľúto, že inštitúcia, do ktorej som pred takmer desiatimi rokmi vstupoval, sa v ostatných rokoch zbavuje potenciálu ľudí, ktorí v nej profesionálne vyrástli," dodal.

Pokúšame sa získať aj vyjadrenie Katušku.

S pretláčaním Danka do spravodajstva majú v RTVS problém už od príchodu Jaroslava Rezníka a do vedenia.

Viac: Otvorený list redaktorov RTVS: Ospravedlňujeme sa vám za reláciu Z prvej ruky s Andrejom Dankom

Slovenská televízia o telefonátoch Danka informovala, ale veľmi ťažko, brzdiť sa ich snažil šéf spravodajstva Vahram Chuguryan,  počas porady v redakcii spravodajstva RTVS došlo k sporu. Chuguryan na porade podľa Denníka N varoval kolegov, aby sa nenechali zaťahovať do kampane. Voči jeho slovám o „skupinke“, ktorá má za zverejnením nahrávok stáť, sa veľká časť redakcie spravodajstva RTVS ohradila a pripomenula mu, že nahrávky dala médiám Medzinárodná organizácia investigatívnych novinárov (OCCRP). Chuguryan kolegom povedal, aby si „naštudovali, z akých zdrojov sú financovaní“, a „kto všetko za nimi stojí“. Na otázku, kde si to majú naštudovať, redaktorom odkázal, aby si to vygooglili.

 Odporúčame aj: Fico nemá pravdu. Je dôležité, aby verejnosť vedela o flirtujúcom telefonáte Danka so Zsuzsovou

 

Vysvetlenie hovorkyne RTVS Eriky Rusnákovej:

Podla mojich informácii na utorok večer o 22:00 a na stredu ráno o 7:00 boli v rozhlasovom spravodajstve pripravene dve reportáže o Dankovi a Zsuzsovej. Prečo ich nakoniec RTVS neodvysielala?
 
RTVS odvysielala spravodajskú informáciu o telefonáte v Rádiožurnále o 18:00. Komplexná reportáž vyrobená nebola, keďže redaktorka, ktorá sa ju snažila pripraviť, nezískala potrebné stanoviská. RTVS pristupuje k získaným informáciám s maximálnou vážnosťou a podľa pravidiel predvolebného vysielania. V rámci nich musí RTVS, ako aj programoví pracovníci a spolupracovníci, zabrániť tomu, aby sa RTVS stala nástrojom propagácie ktoréhokoľvek kandidujúceho subjektu, prípadne nástrojom na zverejnenie kompromitujúcich informácií o kandidujúcom subjekte. Editori, vedúci vydania, redaktori, ale aj ostatní redakční pracovníci preto musia veľmi prísne vyhodnocovať pravdivosť a relevantnosť informácie, ktorá má byť v predvolebnom období zverejnená.
 
Prečo rozhlas informuje o Dankovi len pozitívne? Príklad - rozsiahle vysielanie k rekreačným preukazom v rannom vysielaní, reportáž o návšteve Fatimy a pod?
 
Čo sa týka ranného vysielania, na ktoré poukazujete – téma sa týkala rekreačných poukazov a nikde vo vysielaní nezaznelo, kto je iniciátorom zákona, ani v nej nedostal priestor politik. Dobré ráno nie je relácia zameraná na analytickú publicistiku, ale poskytuje informácie, ktoré poslucháči využijú v bežnom živote. Išlo o bežný informačný servis pre poslucháčov, ktorí sa pýtajú, ako sa rekreačné poukazy dajú využiť, preto sa dramaturgia Rádia Slovensko rozhodla zaradiť tento servis do vysielania bez akéhokoľvek politického kontextu.
O návšteve predsedu NR SR v portugalskej Fatime vysielalo spravodajstvo jedinú krátku správu v rámci bloku správ, nie ako príspevok. Išlo o záver pracovnej cesty predsedu parlamentu, ktorú RTVS monitoruje v rámci verejnoprávnej služby.

Kto v týchto dňoch v rozhlasovom spravodajstve ukončil spoluprácu s RTVS a prečo?
 
RTVS nepovažuje za náležité, aby sa pre iné médiá vyjadrovala k individuálnym odchodom zamestnancov.

Zaujíma vás zákulisie médií, sledujte nás aj na Facebooku.

 



Regionálni operátori žiadajú zopakovať výber šéfa Telekomunikačného úradu

Regionálni operátori žiadajú zopakovať výber šéfa Telekomunikačného úradu

Lokálni poskytovatelia telekomunikačných služieb na Slovensku požiadali v otvorenom liste vládu SR, aby neschválila návrh na predsedu Úradu pre reguláciu elektronických komunikácií a poštových služieb, ktorý chce na parlamentné hlasovanie predložiť ministerstvo dopravy.

Indická novinárka zverejnila svedectvo o hrôzach pandémie koronavírusu (VIDEO)

Indická novinárka zverejnila svedectvo o hrôzach pandémie koronavírusu (VIDEO)

Suzuki Ertiga Barkhy Dutt prešla za stovku dní okolo 23 tisíc kilometrov. Indická novinárka na tejto dlhej ceste zaznamenávala utrpenie svojich chudobných spoluobčanov v mestách a dedinách za pandémie spôsobenej šírením koronavírusu. Na cestu sa vydala v marci, píše agentúra AFP.

Zabudnutý na zastávke, Telekom v reklame promuje nekonečné dáta (VIDEO)

Zabudnutý na zastávke, Telekom v reklame promuje nekonečné dáta (VIDEO)

 Po spote s neposlušnou dátujúcou babičkou či závislým dedkom Telekom pokračuje v sérii humorných spotov.

Šéfredaktorom Investigatívneho centra Jána Kuciaka sa stal Lukáš Diko

Šéfredaktorom Investigatívneho centra Jána Kuciaka sa stal Lukáš Diko

 Šéfredaktorom Investigatívneho centra Jána Kuciaka (ICJK) sa od 13. júla stal Lukáš Diko, ktorý prevzal vedenie redakcie občianskeho združenia.

Skúma mysle psychopatov. A má nový prípad

Skúma mysle psychopatov. A má nový prípad

Neurologička, staršia zvláštna agentka Sayer Altairová, skúma mysle psychopatov. Po strelnom zranení je konečne zase v teréne. Do služby ju povolali, keď agent FBI vo voľnom čase pri prechádzke so psom špeciálne vycvičeným na hľadanie mŕtvol spadol do jaskyne plnej ľudských kostí...

Trump potvrdil, že USA vykonali kybernetický útok proti ruskej dezinformačnej agentúre

Trump potvrdil, že USA vykonali kybernetický útok proti ruskej dezinformačnej agentúre

Americky prezident Donald Trump prvýkrát potvrdil, že Spojené štáty v roku 2018 vykonali kybernetický útok proti ruskej Agentúre pre výskum internetu (AII).

Za hackerstvo a za klamstvá o teroristoch hrozia mužovi štyri roky väzenia

Za hackerstvo a za klamstvá o teroristoch hrozia mužovi štyri roky väzenia

Muž čelí obžalobe zo šírenia poplašnej správy spočívajúcej v tom, že v Česku zaútočia teroristi.

Chcete si požičať kolobežku, bicykel alebo zavolať si taxík cez mobilnú aplikáciu? Tieto tipy pomôžu mať peniaze v bezpečí

Chcete si požičať kolobežku, bicykel alebo zavolať si taxík cez mobilnú aplikáciu? Tieto tipy pomôžu mať peniaze v bezpečí

Objednať si odvoz, prípadne požičať si bicykel alebo kolobežku je bežné v zahraničí, ako aj na Slovensku. Tieto nové formy prepravy využívame počas dňa, ale napríklad aj na dovolenke v cudzine.

Rektor navrhol, aby vysoké školy kúpili denník Lidové noviny

Rektor navrhol, aby vysoké školy kúpili denník Lidové noviny

Rektor Českého vysokého učení technického (ČVUT) v Praze Vojtěch Petráček navrhl, aby se vysoké školy složily a koupily Lidové noviny ze skupiny Mafra, která patří Agrofertu.

Kaczyński obvinil zahraničné médiá, že sa miešajú do volieb

Kaczyński obvinil zahraničné médiá, že sa miešajú do volieb

Šéf poľskej vládnej strany Právo a spravodlivosť (PiS) Jaroslaw Kaczyński obvinil zahraničné médiá z toho, že sa pred nadchádzajúcim druhým kolom hlasovania o budúcom poľskom prezidentovi miešajú do volieb.

Najčítanejšie